nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Nu utvecklas app för att motverka kränkningar

Mittuniversitetet utvecklar en app för att motverka härskartekniker och sexuella trakasserier. Lansering är planerad till nästa år.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Det är forum för genusvetenskap på Mittuniversitetet som ligger bakom den nya appen som ska lanseras som prototyp redan under december. Målet är att appen ska bidra till att hjälpa utsatta samt öka kunskaperna om härskarteknik.

− Vi vill medvetandegöra, synliggöra och motverka härskartekniker. Det är ett fenomen som är långt mer utbrett än vad vi vill tro och den senaste tidens metoo-rörelse visar behovet av att prata om maktstrukturer som är en grogrund för sexuella trakasserier och negativ psykosocial arbetsmiljö, säger Karin Larsson-Hult, doktorand i sociologi vid Mittuniversitetet.

Karin Larsson-Hult påpekar dock att appen inte ska ses som något alternativ till att hantera allvarliga kränkningar den rättsliga vägen.

Idén till appen har uppstått genom diskussioner om feministiska strategier och sedan har Mittuniversitetets forskare i informatik involverats. Tillsammans har man tagit fram en prototyp som i slutet av november ska visas i samband med ett evenemang om nya forskningsstrategier.

Målet är att nå alla

Den första prototypen testas under december med förhoppningen att den ska kunna användas av anställda på Mittuniversitetet under början av nästa år. Och i förlängningen ska appen även bli tillgänglig för allmänheten.

− Om en arbetsplats kan bli självmedvetet kring i vilken grad härskartekniker förekommer kan det vara en del i att främja den psykosociala miljön. Valet att testa appen i mindre skala i vår egen miljö gör att vi kan upptäcka brister som behöver korrigeras innan vi eventuellt kan göra större lansering, säger Karin Larsson-Hult.

Forum för Genusvetenskap, FGV, är ett regionalt kunskapscentrum som i samverkan bedriver innovativ forskning med nationell och internationell spets.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Mobiloperatörerna med nöjdast kunder

Både privat- och företagskunder blir allt mer nöjda med sina mobiloperatörer. Men det räcker inte längre med bra tekniska tjänster, utan handlar nu om helt andra saker för att kunderna ska bli belåtna, visar en färsk studie från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som rankat operatörerna med nöjdast kunder.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.