Ny webbtjänst förenklar ISO 9000

SIS Forum har sammanställt en webbtjänst med en fullständig genomgång av ISO 9001:2000. Där finns bland annat förklaringar av standardtexterna och jämförelser mellan olika avsnitt.

Den nya webbtjänsten ISO 9000 på rätt sätt introducerades i september förra året. Idén kom från en artikelserie om ISO 9001 som under 2002 hade publicerats i Nytt om 9000 och 14000. Många ringde och ville beställa artiklarna och då bestämde sig SIS Forum för att sammanställa informationen i en webbtjänst. Tjänsten som nu erbjuds innehåller en fullständig genomgång av ISO 9001:2000. Den har en sökfunktion och är uppdelad i avsnitt som består av standardens originaltext tillsammans med en sammanfattande förklaring. I den förklarande delen kan man bland annat läsa om syftet med processen, få begreppsdefinitioner och hitta länkar till reportage och företagsexempel. Det går också att göra jämförelser mellan olika avsnitt, vilket kan vara till hjälp eftersom kraven i standarden ibland överlappar varandra.

Löser problemområden

ISO 9000 på rätt sätt riktar sig främst till den som är ansvarig för ledningssystemet. Tjänsten kan även vara till nytta för internrevisorer, konsulter, utbildare och certifieringsrevisorer. Vissa delar av tjänsten även kan användas av andra yrkesgrupper i företaget, till exempel för den som är inköpsansvarig.

– På så vis lyfter man tillämpningen av standarden till en högre nivå, säger Lennart Gidlöf.

Webbtjänsten är inte tänkt som någon introduktion till ISO 9000. Istället handlar det om ett förtydligande av standarden som främst är till för de företag som redan har en certifiering.

– Man ska kunna söka fram information om man har fastnat på något område, förklarar Alexis Acuña, produktansvarig på SIS Forum.

Enklare språk

Mustadfors bruk tillverkar och säljer hästskosöm, hästskor och andra hästhovsprodukter. Företaget var från 1994 fram till i december förra året certifierat enligt ISO 9002 och har nu gått över till ISO 9001:2000. Eva Karlsson började arbeta som kvalitetsrevisor på Mustadfors bruk i höstas och då tyckte hon att den del i standarden som handlar om informationsanalys kändes svårt att förstå.

– Kraven i ISO-standarden är skrivna med sådana ord att det kan vara svårt att förstå vad som menas, men här står det på vanlig svenska, förklarar Eva Karlsson.

Runt 200 företag har köpt tjänsten och man funderar på att i framtiden även ta sig an ISO 14000 och eventuellt integrera den informationen i samma tjänst.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.