nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Nytt arbetsmaterial för hållbart ledarskap

Forskare vid Högskolan i Borås och KTH presenterar nu ett arbetsmaterial som stödjer chefer att leda hållbart i vardag och förändring. Materialet är också ett stöd i att möta Arbetsmiljöverkets skärpta krav på bättre organisatorisk och social arbetsmiljö.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

– Det är evidensbaserade metoder för att leda under utvecklingsarbete, som nästan alla håller på med nu, säger professor Lotta Dellve vid Högskolan i Borås.

Det är hon och Andrea Eriksson på KTH som tagit fram det drygt 50 sidor långa materialet ”Ett arbetsmaterial för att stödja. Hållbart och hälsofrämjande ledarskap i vardag och förändring”.

I hållbart ledarskap ryms frågor om stress, som är ett område där Arbetsmiljöverket sedan i våras ställer skärpta krav.

– Där börjar det med chefens egen situation. Den är inte alltid så hållbar. Efter den är det lättare att gå vidare, säger Lotta Dellve.

Både för chefer och ledningsgrupper

Materialet har testats inom alla typer av branscher och kan användas både av chefer på alla nivåer och av ledningsgrupper.

– Det här ger ett bättre underlag för alla som har inflytande över arbetsmiljön. På högre nivåer går det att använda materialet som en snabbvariant för att få kunskapsunderlag för beslut, säger Lotta Dellve.

För andra chefer rekommenderar författarna att materialet används i grupp, för att lära också av andras erfarenheter. Det kan handla om att chefer inom samma företag eller organisation träffas, men ibland passar det att blanda olika verksamheter och det går också att involvera till exempel facket. Men det går också att använda på egen hand.

Fördjupning för processledare

Nu finns också en rapport med alla referenser till arbetsmaterialet. Den har samma namn och går att hitta på Högskolan i Borås hemsida. Rapporten är fördjupad och vänder sig till bland annat processledare.

Läs hela arbetsmaterialet här.

 

Taggar:

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Mobiloperatörerna med nöjdast kunder

Både privat- och företagskunder blir allt mer nöjda med sina mobiloperatörer. Men det räcker inte längre med bra tekniska tjänster, utan handlar nu om helt andra saker för att kunderna ska bli belåtna, visar en färsk studie från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som rankat operatörerna med nöjdast kunder.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.