Mikromess har enligt egen utsago mellan 25 och 30 procent av den svenska marknaden. Paradoxalt nog har de trots de senaste årens lågkonjunktur märkt av en kraftigt ökad efterfrågan på mätmaskiner och programvaror.
– Vi har både märkt en ökad förfrågan från kunderna och en breddning av kundunderlaget, säger Bo Eneholm, vd för Mikromess.
Företaget verkar i första hand på den skandinaviska och den baltiska marknaden.
– Vi upplever det som att de kunder vi får känner att de måste satsa på mätteknik och att de väljer att lyfta fram sina mätningar i marknadsföringen, berättar han.
Höga krav
Bo Eneholm menar att det ökade intresset har sin förklaring i såväl högre interna kvalitetskrav som externa krav från kunderna på att kunna verifiera produkternas kvalitet.
– Det räcker inte längre med referenser och goodwill, menar Bo Eneholm.
Fordonsindustrin har av tradition alltid legat långt fram och ställt stora mättekniska krav på sina underleverantörer. De senaste årens ökade intresse är dock, enligt Eneholm, generellt för många branscher som till exempel verkstadsindustrin och form och verktygsindustrin.
– Kraven på noggrannhet och dokumentering är skyhöga, framförallt om man vill leva upp till en ISO-certifiering, hävdar han.
En investering
Att allt fler använder mätteknik har också påverkat mätmaskinerna. Rent fysiskt har de blivit driftsäkrare, snabbare och de klarar en tuffare produktionsmiljö. Samtidigt har mjukvaran blivit användarvänligare, men den har samtidigt blivit mer komplex med fler avändningsmöjligheter.
– Idag ser våra kunder mätteknik som en investering som kan öka lönsamheten och manuell mätning är inte längre något alternativ, säger Bo Eneholm.