Amelie Kvarnström är PR-konsult på den samhällstillvända PR-byrån Westander. Hon är jurist i grunden och har arbetat med olika aspekter av hållbart företagande i 15 år, och hon vet med säkerhet varför hon är intresserad av kvalitet.
Passionen för att lösa samhällsutmaningar säkrar kvaliteten
Kvalitetsrollen Om ingen vill använda en produkt eller tjänst spelar det ingen roll hur smart den är, så för Amelie Kvarnström handlar god kvalitet om att sätta örat mot rälsen. Här berättar hon om hur det kan låta.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Juridiken intresserade mig för att jag ville skapa värde. Detsamma gäller mitt intresse för kvalitet och hållbarhet, det handlar om att göra nytta både sett till resultat och process.
Efter att ha arbetat på advokatbyrån Mannheimer Swartling en tid läste hon ytterligare en master, denna gång i mänskliga rättigheter och handelsrätt. När hon efter det började arbeta på den statliga myndigheten Kommerskollegium som expert inom social hållbarhet, insåg hon att dessa frågor behövde lyftas in i alla delar av organisationen. Annars riskerar de, precis som andra expertområden, att hamna i en av verksamhetens vattentäta silos.
– Min roll där var att bli projektledare inom all hållbarhetsintegrering. Syftet var bland annat att vi inte skulle inte vara motstridiga i olika utredningar, och alla skulle vara med och skapa värde, säger hon.
Hur intressant en utredning än är så är den meningslös om inte rätt personer tar del av den, förklarar hon.
– Jag insåg att den biten var det roligaste med mitt jobb och att jag ville arbeta ännu mer med att hjälpa företag att få in hållbarhet i kärnverksamheten.
Och så hamnade hon på Westander, som fångar upp kompetenser med ett särskilt samhällsengagemang och drivkraft. Här har Amelie Kvarnström nu varit i två år, med det primära fokuset hållbarhetsstrategi och hållbarhetsintegrering, och hon trivs som fisken i vattnet.
Hur viktigt är kvalitetsarbete i er verksamhet?
– Det är helt avgörande. Så är det för alla konsultverksamheter, för att man ska kunna bibehålla kundrelationer. Om man befinner sig i ett högre prissegment som vi gör, då blir det ännu mer viktigt. Drivs man dessutom av ett samhällsengagemang finns det inget annat sätt.
Hur menar du då?
– Våra kunder vill göra skillnad för världen och vi hjälper deras kärnverksamhet att röra sig i den riktningen. Man ska helt enkelt utgå från hur ens egna verksamhet kan bidra till att lösa samhällsutmaningar på ett lönsamt sätt.
Vad är de största utmaningarna i det här arbetet?
– Att våga avgränsa sig, och att prioritera hårt vid målkonflikter. Det här är extra viktigt när man arbetar med hållbarhet där det hela tiden kommer ny lagstiftning. Om man tror att det är allt eller inget som gäller kan det lätt bli övermäktigt.
Vad är framgångsreceptet för att lyckas med en förbättringsresa?
– Att göra frågan affärskritisk inför ledningen, så att arbetet plockas in i de dagliga processerna. Man behöver förankra djupt och involvera brett. Först när alla känner att de kan bidra så skapas en förståelse för utvecklingsarbetet.
Vad har ni för metoder för att säkra engagemanget?
– Vi pratar ofta om olika motivationsfaktorer. Man behöver både yttre och inre motivation, men om förändringen ska bli bestående är den inre motivationen avgörande. För att säkra den behövs kompetens, samhörighet med hjälp av gemensamma visioner, och ett rejält mått av självstyrning.
Hur är er kultur?
– Vi har en stark återkopplingskultur för att följa upp våra möten och åtaganden, kombinerat med en snällhetskultur så att alla vet att återkopplingen handlar om utveckling och att vi vill varandra väl. Våra värdeord är kvalitet, engagemang, öppenhet och proaktivitet.
Vad är god kvalitet för dig?
– Jag upplever att vi behöver börja tänka mer på processer och inte bara på egenskaper i slutresultatet. Om man pratar om en tröja till exempel är det ju inte bara känslan av materialet som avgör hur hög kvaliteten är, utan också mycket vatten som användes under tillverkningen, mängden kemikalier och vilka arbetsvillkor tillverkarna lever under.
Vad i ditt arbete skulle du säga leder till konkreta kvalitetshöjningar?
– Många jag möter blir mer lösningsorienterade i sitt hållbarhetsarbete i stället för att fastna i problem och måsten. Om man tar ett steg tillbaka och tänker mer strategiskt brukar det infalla ett klick. Särskilt hos de ledningsgrupper som verkligen lägger tid på att ta tillvarata personalens perspektiv.
Vad är din framtidsprognos?
– De företag som kommer gå vinnande ur kommande stökiga år – för det blir stökigt när det är många regelverk som ska implementeras samtidigt – är de som ser på kvalitet som något mycket mer än att ticka i en massa boxar. Man behöver tänka: ”hur kan vi bidra till att lösa världens problem på ett lönsamt sätt?”.