72,4 procent av de 823 rektorerna i Ateas rikstäckande undersökning tycker inte att it används tillräckligt mycket i undervisningen. 52,7 procent tycker att motivationen blivit bättre sedan elevdatorer och surfplattor införts. Men det finns också osäkerhet bland lärarna hur den nya tekniken ska användas i undervisningen.
– I de fall där skolor och kommuner organiserar sig och ser it i skolan som ett långsiktigt projekt finns goda exempel på hur väl satsningen fungerat. Jag tror egentligen inte att problemet ligger hos lärarna. Med tanke på hur snabbt tekniken utvecklas är det orimligt att tro att de ska kunna implementera den i undervisningen utan att få ordentligt utbildning. För att kunna utnyttja den fulla potentialen hos elevdatorer och surfplattor så krävs ett ännu tydligare fokus, krav, hjälp och stöd från skolledning till lärarkåren. säger Sandra Wissting, pedagogiskt ansvarig för Ateas skolerbjudande.
Ateakoncernen finns i sju nordeuropeiska länder och vill bland annat bidra till effektivare lärande i skolan genom it-verktyg.