– Genom att skapa en karta över var man är idag och var man är på väg får medarbetarna att orientera sig. På så vis är redan mycket vunnet, menar Monika Oswaldsson, psykolog och konsult på Previa.
Var tydlig
Regelbundna möten där man går igenom situationen på företaget kan exempelvis vara en bra idé. Frågor som kan tas upp är exempelvis om arbetsrutinerna ska förändras, vem som ska göra vad och vad organisationen ska uppnå. Hur ska man prioritera och när kan man vänta sig besked kring sådant som fortfarande är osäkert?
Genom att ha en tydligt linje i kommunikationen skapas en stabilitet i organisationen. Man undviker snack i korridorerna, ryktesspridning och att medarbetarna själva fyller i sanningen när de är osäkra på vad som kommer att hända.
Skapa en tydlig linje
Men det räcker inte bara med att kommunicera. Ledningsgruppen behöver också själva skapa sig en bild av framtiden och dra upp en tydlig riktlinje, det räcker inte med översiktliga mål. Det behövs en strategi och målbild för förändringar på alla nivåer, hela vägen ned till medarbetarnivå. Hur påverkas exempelvis Anna konkret i sitt arbete om ordrarna sjunker med 20 procent?
– Har företaget en strategi för förändringsarbetet får man en enhetlig riktning genom alla nivåer och det blir lättare både för chefer och medarbetare att förhålla sig till det som händer, säger Monika Oswaldsson.
Generellt behöver chefen också följa upp, lyssna på reaktioner och fånga upp hur medarbetarna upplever situationen. De behöver finnas där som bollplank och hjälpa till att lösa problem som uppstår på vägen.
Monika Oswaldssons tips:
* Ha en tydlig strategi i kommunikationen och ge en balanserad bild av vad som händer. Följ upp veckovis så att medarbetarna hela tiden är informerade.
* Gör en karta för din grupp över var ni ska och hur vägen dit ser ut.
* Involvera medarbetarna. Ge dem utrymme att vara delaktiga och jobba som problemlösare på vägen.
* Ha en bra dialog. Lyssna på medarbetarna och ge dem personlig feedback på vad de lyckats uppnå.
* Skaffa dig ett forum där du själv kan bolla de svårigheter som uppstår på vägen. Trycket är ofta högt på chefer så skapa dig ett bra stöd.
* Ge dig själv tid att stanna upp och reflektera. Oftast blir det struligt om chefen inte hunnit tänka, eller varit för stressade för att ta in information.