Att vara ny ledare är nervöst och ofta läskigt, men att säga det till nya medarbetare kan i värsta fall få dem att tappa förtroendet för dig.
Motsatsen blir också lätt fel, att som Margaret Thatcher odla sin egen hårda ledarstil så långt att hon tyckte att hon hade rätt att skälla ut medarbetare som inte levde upp till hennes krav.
Kedja inte fast dig
Herminia Ibarra menar att ”autentisk” inte får bli något att gömma sig bakom som ursäkt för att slippa utvecklas och att autenticiteten måste kombineras med verkligheten och vad som behövs för att lyckas i ett visst sammanhang.
Säg till exempel inte att du inte vill sälja in idéer eller spela på känslor i stället för på fakta, för att det känns manipulerande, utan testa.
Avfärda inte heller kritik mot ditt sätt att leda genom att rationalisera det med att det ”faktiskt behövs hårda nypor för att få resultat”. Se bortom den bilden av vem du är, för du kan ha mycket att lära.
Experimentera fram din egen stil
Rådet från Herminia Ibarra är att testa sätt att agera och se om de passar dig själv och den omgivning du jobbar i.
Plocka ihop din ledarstil från flera förebilder. Härma en bit från en ledare och andra bitar från andra för att få en mix som känns som ”du” och fungerar för det uppdrag du ska utföra.
Herminia Barra varnar för att avfärda andra som ”dåliga ledare” om de uppenbarligen lyckas. Var i stället öppen och våga prova.
Kan bli överraskad
Hon berättar om en ledare som fungerade bra i små grupper men hade svårt att ta in nya idéer vid större möten. Han pratade på länge och väl för att slippa konfronteras eller störas av andras idéer.
För att förändra det här införde chefen ett power point-förbud för sig själv och upptäckte att han lärde sig massor, både om hur det var att lyssna på andra och på vad de faktiskt sa.
Uppdatera synen på dig själv
Se också till att uppdatera berättelsen om dig själv och din ledarstil. Om du fungerat jättebra som hönsmamma och ledare behöver bilden ändå bytas ut när du får större utmaningar. Se det som att uppdatera din cv inför varje nytt uppdrag.
Vi får ofta rådet att ha en klar bild av oss själva som ledare, men se till att inte fastna i den bilden. Bli anpassat autentisk, så får du vara dig själv, men i samklang med andra.
Källa: Harvard Business Review