Små operatörer bäst på att skapa kundnöjdhet

Kundnöjdhet Nu har Svenskt Kvalitetsindex gått ut med resultatet av årets telekommätning. Det visar sig att de små operatörerna når högst betyg – med Vimla i toppen.

Små operatörer bäst på att skapa kundnöjdhet

Svenskt Kvalitetsindex, SKI, har precis släppt sina årliga mätning av telekombranschen. Det framkommer att Vimla för andra året i rad har den mest nöjda kundbasen bland de privata användarna. Med 75,1 poäng av 100 möjliga hamnar Vimla överst på listan, följt av Hallon med 72,4 och Halebop med 72,1. Branschens genomsnittliga betyg låg på 68,8, och de operatörer som presterade sämre än genomsnittet var Telia med 67,3, Tele2 med 68,3 och Tre med 68,8.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

I ett pressmeddelande säger Erik Sjöberg, Head of Vimla, att det känns fantastiskt.

– Jag är så stolt över hela teamet som gjort det här möjligt. Som vi kämpat och slitit för att förverkliga detta. Att vinna utmärkelser som SKI är aldrig någon självklarhet för oss, men vi har ett helt otroligt internt engagemang för Vimla där alla kämpar outtröttligt för att våra Vimlare ska vara mer än bara nöjda. Det är djupt rotat i vårt DNA.

Så hur får man Sveriges nöjdaste mobilkunder? Enligt Erik handlar det om att sätta användarna i centrum, skapa en bra upplevelse och support i stället för klängiga säljare, bindningstider och ändlösa villkorstexter.

– Vår produkt är osynlig och tillhör en generisk marknad. Det är svårt att sticka ut och erbjuda det lilla extra. Men vi gör alltid vårt bästa för att leverera på produkt, upplevelse och mer därtill. Jag hoppas och tror att det har bidragit till att vi kunnat vinna våra utmärkelser. Vi vill vara grädden på mobilmoset och för alltid Sveriges favoritoperatör

Resultat från Svenskt Kvalitetsindex 2023

• Vimla 75,1

• Hallon 72,4

• Halebop 72,1

• Övriga 70,5

• Comviq 70,4

• Telenor 69,3

• Branschsnitt 68,8

• Tre 68,8

• Tele2 68,3

• Telia 67,3

Läs mer här.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.