– Ja, det är många, både i professionen och inom forskningen, som hävdar det. När definitionen av kvalitet är kundnöjdhet behöver rollen jobba mer utifrån ett externt perspektiv. Men samtidigt är en kvalitetsarbetet fortfarande kopplad till certifiering, ackreditering och implementering av ledningssystem. Man ska driva förändringsarbete i en komplex värld där digitaliseringen ställer stora krav på snabbhet och flexibilitet. Dessutom måste man ha ha människorna med sig och att utveckla en förbättringskultur är ett långsiktigt och tålamodsprövande arbete. Ofta har du heller inga egna resurser eller något chefsmandat. Men samtidigt är det ju världens roligaste jobb att vara med och utveckla verksamheter.
Vilken är den största utmaningen i kvalitetsrollen idag?
– Det finns nog olika svar på det beroende på bransch och verksamhet. Men om man lyssnar på experterna så blir rollen blir alltmer strategisk och bredare och man ska försöka få ihop många olika kunskapsområden, både ledarskap, kundfokus och vara ett smörjmedel för att driva verksamheten framåt. Och hållbarhetsfrågorna blir ett allt viktigare kunskapsområde för kvalitetsrollen att ha koll på.
Varför ska man besöka Kvalitetsmagasinet Live?
– För att få inspiration, lära av andra och få perspektiv på sitt eget arbete. Det är guld värt att få tid att reflektera över hur det ser ut i sin egen verksamhet och var man står just nu. Man kan få nya idéer och bli boostad av att känna att vi är faktiskt gör bra och rätt saker eller så kan man få energi för att ta sig an den där surdegen som man inte lyckat förflytta framåt. Och är man ganska ensam i sin roll är det ett jättebra tillfälle att hitta nya kollegor som man kan bolla med.
Kvalitetsmagasinet Live är mötesplatsen för de som arbetar professionellt med kvalitet och verksamhetsutveckling. Under två dagar med konferens dag ett och fördjupande workshops dag två får besökaren fylla sin verktygslåda och hitta inspiration för sitt egna kvalitetsarbete. Läs mer om konferensen: