Sundbybergs stad startar kvalitetskansli

För att höja nivån på kvalitetsarbetet och ta vara på den samlade kunskapen har Sundbybergs stad startat ett centralt kvalitetskansli. Kansliet ska bland annat bygga upp ett nätverk av företrädare från kommunens verksamheter och på så vis föra samman erfarenheter av gott kvalitetsarbete. Dessutom ska kansliet ta fram en kvalitetsstrategi, införa system för ledning, uppföljning och deklaration av kvalitet i samtliga verksamheter i kommuner. Lättillgängliga jämförelsetal och resultat från kvalitetskontroller ska hjälpa kommuninvånarna att välja bland olika välfärdsalternativ.

– Det ska bli tydligare både internt och externt, vad medborgarna kan förvänta sig och den förväntan ska stämma med det staden har att erbjuda. När en invånare trots allt inte är nöjd, ska vi kunna hantera synpunkter och klagomål på ett bättre sätt, säger Cecilia von Sydow, ekonomichef och ansvarig för kvalitetsarbetet.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.