”Organisationers främsta utmaningar – En studie med femårshorisont” har gjorts två gånger tidigare, 2012 och 2018. Studien har initierats av SQMA – Swedish Quality Management Academy, bestående av forskare från nio svenska universitet och högskolor samt SIQ, Institutet för Kvalitetsutveckling. Sedan studien från 2018 har verksamheter mött en mängd nya utmaningar på grund av snabba samhällsförändringar, bland annat pandemin.
Svenska organisationers största utmaningar 2024 – och förslag på lösningar
Verksamhetsutveckling Idag publiceras den tredje upplagan av Organisationers främsta utmaningar, från SIQ och SQMA. Kvalitetsmagasinet har pratat med Anders Fundin om vad som gäckar svenska organisationer mest just nu.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Syftet är att göra en genomlysning av organisatoriska samhällstrender, samt ge en aktuell bild av de främsta utmaningarna som ledare och medarbetare borde rusta sig inför. En av de Anders Fundin, forskningsledare på SIQ, har identifierat ett antal nya prioriteringar hos de svarande organisationerna.
– Det viktigaste fokuset handlar om kortsiktig och långsiktig kompetensförsörjning. Det är den mest prioriterade frågan för privat sektor och andra mest prioriterade frågan för offentlig sektor, säger han.
De svarande i studien, 285 personer från både privat och offentlig verksamhet samt civilsamhälle, vittnar om en växande oro kring att behålla och rekrytera kompetens.
– Kompetensbristen är ju här ju här och nu, men lösningen är inte på plats. Och situationen kommer att förvärras med tanke på att befolkningstillväxten har saktat ner.
Ett annat viktigt prioriteringsområde är därför föga förvånande att skapa en organisationskultur som stödjer lärande och utveckling internt, förklarar han.
– Många strävar efter att bygga in en lärandekultur i organisationen, samt att successivt även integrera AI i verksamheten – vilket är det tredje största prioriteringsområdet enligt studien.
Ytterligare en lösning på kompetensförsörjning är utökad samverkan aktörer emellan. Detta lyftes fram redan i den förra upplagan av studien, 2018. På den totala listan av rankade utmaningar finns också flera andra av de tidigare utmaningarna kvar, däribland att göra systematiskt kvalitetsarbete till en ledningsfråga, och att utforma effektiva ledningsprocesser.
– En annan utmaning som finns kvar från 2018 är att förstå kunden eller intressentens behov i en alltmer föränderlig värld, och där är den mest effektiva lösningen att helt enkelt försöka komma närmare kunden eller intressenten, avslutar Anders Fundin.