Han sätter radikal innovation högst upp på storbolagens agenda

Fredrik Östbye lever och andas innovation. Så pass mycket att han har byggt hela innovationsavdelningar på två globala storbolag. Till Kvalitetsmagasinet berättar han om framgångsreceptet och fallgroparna – och om varför all innovationsrädsla måste tillintetgöras.

Han sätter radikal innovation högst upp på storbolagens agenda
Fredrik Östbye.

Engagemanget för att tänka nytt – och stort – lyser igenom när Fredrik Östbye pratar om sina erfarenheter som innovationsledare, och det syns inte minst på hans karriärsbana. I grunden är Fredrik Östbye ingenjör och han har under sitt yrkesliv startat upp flera olika sorters bolag.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Det var också just startup-mentaliteten han tog med sig till danska Grundfos när han blev tillfrågad att bygga en innovationsavdelning inom bolaget. Grundfos startades 1945 och är idag en av världens största tillverkare av energieffektiva pumpar.

– Grundfos har innovation som ett av sina nyckelord men när jag kom dit hade man inte gjort någon banbrytande innovation på väldigt länge, utan mest hållit sig till att förbättra de produkter som man redan visste fungerade och sålde bra, säger han.

Det är visserligen inget fel i att förfina det man redan har, men om ett företag eller en organisation ska behålla aktualitet bör man alltid försöka ta reda på vad ”nästa stora grej” är förklarar han. Annars är risken stor att i bli omsprungen.

Och det var en sense of urgency – eller snarare en innovationskris som ledningen kallade det – som ledde till att Fredrik Östbye konsulterades.

– De som ofta lyckas väldigt bra med innovationssatsningar är startups då de är både orädda och måste arbeta väldigt snabbt, för att överhuvudtaget ha en chans att överleva. Så jag tog med mig det tänket in i Grundfos och byggde upp tre innovationsdrivande startups inom bolaget, säger han.

Mer än bara goda idéer

Satsningen var en top down-process från ledningshåll men engagemanget i bolaget lät inte vänta på sig, och därmed inte heller resultaten. Att driva innovation handlar nämligen till stor del om förändringsledning; att framgångsrikt kunna kommunicera värdet av satsningarna i hela verksamheten.

– Nyckeln är att koppla ihop det lilla bolaget med det stora företaget, och sedan att verkligen få kontakt med intressenterna. Ofta är problemet nämligen att innovation inte är något som prioriteras fullt ut. Det anses vara någon liten bonusgrej vid sidan om den ordinarie affärsverksamheten, säger han.

När Fredrik Östbye efter en tid på Grundfos kom till Aliaxis, också det ett internationellt bolag fast världsledande tillverkare av plaströr och andra VVS-lösningar, var ambitionerna ännu högre. Här ville ledningen se revolutionerande innovation som gynnade både bolag, kund men också omvärlden i stort.

– Jag gillar ju när man siktar högt, framförallt när man också investerar och genomför de mål man sätter upp. Många företag säger att de vill vara innovationsdrivande men väljer i slutändan att fortsätta investera i det som redan går bra. Dessa verksamheter belönar väldigt sällan nytänkare, säger han.

Kunderna vill ha mer

Varför är det då som många som inte vill ta klivet ut i det okända, trots att det finns många framgångsexempel att inspireras av? Fredrik Östbye vet exakt vad tvekandet beror på, förklarar han.

– Det handlar om vilka incitament man har. Många tror att de säkrar affären om man fortsätter satsa på det man vet säljer, eller satsar på de lågt hängande frukterna. Jag har under min karriär blivit kallad ”the crazy swede” som kommer med vad de anser är helt omöjliga initiativ, säger han och tillägger:

– Och till viss del är det bra med lågt hängande frukter om dessa innovationer utgår från kundbehoven. Men kunden vill på sikt också bli erbjuden något mer revolutionerande, säger han.

Ett stort mörkertal

Det handlar alltså om den utnötta men sanna klyschan ”att våga för att vinna”, och de som är allra mest våghalsiga är enligt Fredrik Östbye entreprenörer.

– Det säger jag inte bara för att jag själv är en entreprenör utan för att det faktiskt är entreprenöriella personer som är mest angelägna att uppfinna nya saker. Storbolag har allt att vinna på att samverka med den typen av roller, men faktum är att det också redan finns väldigt mycket outnyttjad kompetens inom verksamheterna, säger han.

Varje gång Fredrik Östbye har startat upp ett innovationsnav blir han överöst av förfrågningar från medarbetare som vill hoppa på tåget.

– Många sitter på otroliga förslag men har inte haft något forum där de kan uttrycka det. Många av dessa personer är också entreprenörer i sin natur, men har av olika skäl inte tagit det steget, kanske på grund av den trygghet som en fast anställning innebär, säger han.

Mörkertalet för outnyttjad innovationskraft runtom i landet är alltså enormt, och särskilda innovationsavdelningar som kan fånga upp medarbetares innovationskraft kan vara en viktig lösning, menar Fredrik Östbye.

För Sverige behöver avancera, och det redan igår. Efter att i decennier har rankats som ett innovationsledande land börjar vi nu lagga efter.

– I exempelvis Danmark är det ett helt annat tempo. På Grundfos lägger man ner oerhört mycket tid på att testa nytt. Även om Sverige är hemlandet för Volvo, Ikea, och Spotify, finns här en tradition av ett mycket mer långsamt och försiktigt tempo och det tror jag att vi måste gå bort ifrån, säger han och tillägger:

– Det handlar inte bara om att våga tänka nytt, utan kanske ännu mer om att ledningsgrupper och affärschefer också prioriterar innovation. De måste förstå att det är innovationen som lägger grunden för allting annat.

Fakta

Fredriks 3 viktigaste tips till dig som ska skapa en innovationsfunktion

  • Se till att satsningen kommer från ett top down-initiativ. Ledningen måste peka ut riktningen för att driva medarbetarengagemang.
  • Skapa dedikerade team som opererar som startups, det vill säga rappt och modigt.
  • Ha ett rejält mått av tålamod – det tar några år innan radikal innovation bär frukt.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.