– Vi är orädda inför ny teknik och nya sorters utmaningar, för vi vill inte riskera att bli omsprungna. Att våga prova på projekt där utfallet är osäkert – det har ett egenvärde, säger Per Viklund, verksamhetsutvecklare på Uppsalahem.
Öronmärkta innovationspengar garanterar höjd kvalitet
Innovation
Uppsalahem är bolaget som vågar testa okänt vatten för att ha chansen att vinna stort. Men egentligen är det inte särskilt riskfyllt att satsa på innovation, inte om man gör det smart. Två av bolagets nyckelpersoner delar med sig av sina erfarenheter.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Dels byggs nya nätverk under projektens gång, dels ökar förståelsen för ny teknik, förklarar han.
Brittsommarsolen letar sig nyfiket in ett modernt inrett mötesrum i centrala Uppsala. Maria Svanberg, innovationschef på Uppsalahem, instämmer med sin kollega.
– Någonstans måste man börja. Innovation är en viktig pusselbit i att kunna lösa stora samhällsutmaningar, inte minst i egenskap av fastighetsbolag. Därför är vår inställning att man måste våga testa sig fram, säger hon.
Tratta upp och fila till
Sedan cirka fem år samarbetar det kommunalägda fastighetsbolaget systematiskt med startup-mäklaren Ignite Sweden, som förmedlar kontakt med olika startup. Startup-bolagen anmäler i sin tur intresse för att lösa en uppgift ihop med fastighetsbolaget.
Innovationssatsningarna utgår från aktuella teman som Uppsala hem har valt att fokusera på. Det senaste temat ”mobilitet” resulterade i flera nya piloter. Däribland ”framtidens parkeringsplats” och ”cykelvänlig bostad” där samarbeten med Stockholms Universitet och Malmö Universitet kommer att inledas. Det nya temat är ”kundresan”, för att skapa en högkvalitativ och likvärdig upplevelse för varje hyresgäst.
Projektet är i en uppstartsfas där man nyligen har tagit in synpunkter från hyresgästerna i form av en uppskattad kundpanel. Panelen möttes på Uppsalahems huvudkontor och fick dela sina tankar över lite plockmat. I andra fall skickas enkäter ut, eller så knackar medarbetare helt enkelt på hos hyresgästerna för att plocka upp åsikter och önskemål.
– När vi först drog igång Ignite-samarbetet var det bara några få som arbetade med det, men nu involveras hela företaget. Vi arbetar i tvärfunktionella grupper för att hitta de personer som kan kundernas behov bäst inom de områden som innovationssatsningen berör, säger Per Viklund.
Arbetsgrupperna utgörs alltså av allt från fastighetsarbetare till förvaltare och assistenter. När grupperna har konkretiserat problemformuleringen sållas de aspirerande startup-företagen ner till en till flera utförare, och projektplan samt avtal skrivs.
Omfamna misslyckanden
Nyckeln är att testa startup-företagets idé småskaligt i en pilot. Satsningen får inte vara alltför komplex utan ska tvärtom vara enkel att utvärdera innan en eventuell uppskalning sker. Det faktum att man arbetar iterativt med innovationsprojekten gör att modet ökar, förklarar de två kollegerna. När ett potentiellt misslyckande inte är särskilt kostsamt blir tröskeln till beslut avsevärt kortare, och förtroendet starkare.
– Med det sagt ska man inte vara rädd för att misslyckas. Det är ju det vi lär oss av. Misslyckanden öppnar upp för nya typer av lösningar och infallsvinklar. Dessutom får vi väldigt ofta förfrågningar gällande samarbeten av olika slag, säger Maria Svanberg.
Hon tillägger att Uppsalahem alltid strävar efter att leda utveckling, men att man också gärna delar med sig – och lär av andra – för att branschen ska slippa uppfinna hjulet på nytt. Det ska aldrig finnas girighet kring innovation framhåller de, särskilt inte allmännyttig sådan.
Att ha högt i tak gällande förbättringsförslag, och låta alla medarbetare bidra till utveckling, har skapat en stark sammanhållning, förklarar Maria Svanberg. Men allt är inte guld som glimmar.
– Precis som med alla typer av projekt har vårt innovationsarbete krävt en del förändringsledning. Ibland kanske processerna går lite väl snabbt, då får man backa en aning för att alla ska känna sig inkluderade, säger hon.
Stirra rädslan i vitögat
En annan utmaning är resursfördelning. Innovation kostar pengar, men det finns inte obegränsade resurser att avsätta till ändamålet. Uppsalahem är stolta över att man öronmärker en del av budgeten till innovationssatsningar, men det gäller att kunna prioritera.
– Ytterligare en utmaning är att faktiskt löpa hela vägen i mål med de projekt vi sjösätter. Vi måste kunna utvärdera och lyfta fram de slutgiltiga nyttorna med det vi gör. När vi gör det bygger vi förtroende för kommande satsningar, säger Per Viklund.
Varför är egentligen innovation – och framförallt att avsätta ordentligt med tid och pengar på den typen av arbete – så pass motigt för många verksamheter? Återigen är förklaringen rädsla, tror Maria Svanberg.
– Ordet innovation behöver avdramatiseras. Man behöver inte hålla hackaton eller ha häftiga innovationslabb, det viktiga är att förstå våra kunders och slutanvändares behov och utmaningar, säger hon och tillägger:
– Innovation är oftast inget som skapas från tomma intet. Det handlar mer om att förbättra det som inte fungerar i vardagen. Sedan om det leder till något helt nytt eller om det blir en förbättring av befintliga produkter, det får behoven avgöra.
Fakta
Marias och Pers tre bästa tips för innovationskraft
Kasta dig ut!
Uttrycket ”friskt vågat hälften vunnet” är inte en floskel utan helt sant. Misslyckanden är egentligen inte misslyckanden om man lär sig något av dem.
Börja småskaligt.
Oavsett hur säker man är på en idé är det klokt att börja i liten skala för att sedan växla upp. På så sätt kan man också hålla nere projektkostnaderna och avvärja problem i god tid.
Lär av andra och bygg nätverk.
På samma sätt som det första ordspråket är förankrat i verkligheten är ordspråket ”ju fler kockar desto sämre soppa” felaktigt när det kommer till innovation. Ju fler erfarenheter och kompetenser som kan användas i en uppstartsfas, desto större chans att man landar rätt i slutänden.