Svenskarna vill se mer klimatansvar från näringslivet

Hållbarhet En majoriteten av befolkningen anser att företagen behöver ta ett större ansvar för klimatet. Dessutom önskar de att näringslivet skulle prioritera mångfald och inkludering, visar en ny undersökning.

Svenskarna vill se mer klimatansvar från näringslivet
Foto: Adobe Stock

Hela 78 procent av svenska folket tycker att företag behöver ta ett större klimatansvar. 58 procent vill se mer arbete med mångfald och inkludering, 42 procent vill att näringslivet minskar digitalt utanförskap. Det här visar en ny undersökning ställd till privatpersoner mellan 16–79 år, som har tagits fram av PwC med stöd av Kantar/Sifo.

– Det är tydligt att det svenska folket vill att näringslivet tar ett större ansvar i viktiga samhällsfrågor. De flesta företag har goda möjligheter att bidra till ett hållbart samhälle, men de kan också bli ännu bättre på att tydliggöra samhällseffekterna som de skapar. Genom att inspirera andra kan näringslivet fortsätta att vara en motor för en positiv samhällsutveckling, säger Sofia Leffler Moberg, hållbarhetsspecialist på PwC Sverige, i en kommentar.

Klimatåtgärder och hållbarhet i topp bland FN:s mål

De medverkande i undersökningen har även rangordnat de viktigaste områdena för svenska företag att arbeta med, utifrån FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling. På frågan ”Vad behöver svenska företag ta ett större eller mindre ansvar när det gäller att arbeta för” svarade respondenterna:

Digitalt utanförskap, mångfald och inkludering

I takt med ökad digitalisering i samhället ökar behovet av att diskutera digitalt utanförskap. Drygt 40 procent av deltagarna anser att företag behöver ta större ansvar för att minska utanförskapet.

Svenska företag har också en viktig roll att spela för mångfald och inkludering. Mer än varannan svensk tycker att företagen behöver ta ett större ansvar för ökad mångfald och inkludering, och bland kvinnor är andelen nästan 7 av 10.

– Det här är en avgörande fråga för att alla ska ha lika möjligheter, inte minst inom arbetslivet. Med en situation med både ett ökande utanförskap och brist på arbetskraft, har vi som samhälle inte råd att ducka för utvecklingen, avslutar Sofia Leffler Moberg.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste