Swetic-ordförande om certifikatdebatten: ”Större problem tidigare”

Certifiering Diskussionen kring värdet av certifikat och så kallad "quality washing" är ständigt återkommande. Kvalitetsmagasinet har pratat med Jörgen Backersgård, ordförande på Swetic, om huruvida det ligger något i kritiken.

Swetic-ordförande om certifikatdebatten: ”Större problem tidigare”
Foto: Adobe Stock

Jörgen Backersgård är ordförande på Swetic, branschorganisationen för ackrediterade företag som arbetar med provning, besiktning, kontroll och certifiering. Han säger att han till viss del har förståelse för att en del ser på certifikat som något som man främst skyltar med.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

– Men moderna standarder är inte lika kapitelstyrda. Det blir alltså lättare att se certifieringen som ett sätt att skapa nytta i form av exempelvis minskade kvalitetsbristkostnader, minskad sjukfrånvaro eller minskad energiförbrukning och så vidare, säger han.

Att bolag skulle skaffa ett certifikat för att få fördelar i upphandlingar är ingenting som han känner igen.

– Det är ju sällan ett krav i en upphandling, att ett bolag ska ha ett särskilt certifikat. Däremot kanske underlättar när man ska göra sitt anbud, då man kan fylla i att man har kraven i en viss standard uppfyllda istället för att redogöra i detalj för hur man arbetar med de frågorna, säger han.

Enligt Jörgen Backersgård finns det tre viktiga nyttor med certifikatsprocesser.

– Först och främst är det belagt att ett arbete blir mer noggrant och korrekt utfört om man vet att någon kommer att granska det man gör. För det andra får man bättre koll och kvitto på att man faktiskt gör det man säger till kunden att man ska göra. Och slutligen kan man använda sitt certifieringsorgan som en slags rådgivare och mentor, som man får lärdomar från, säger han.

Inställningen till certifikat har gått i vågor, menar Jörgen Backersgård.

– Visst känner jag igen att hållbarhetsstandarder har använts i något slags försök att greenwasha verksamheter. Också standarder för kvalitetsledning kan ha missbrukats, men dagens standarder är som sagt lättare att använda på rätt sätt, så att nyttan blir tydligare. Så jag ser inte den problematiken just nu, säger han, och tillägger:

– Med det sagt är det såklart viktigt att varje bolag och organisation utvärderar nyttan med ett certifikat innan man sätter igång den typen av process.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.