I övrigt visar undersökningen att Telia behåller en stark position på flertalet marknader i Norden, att Tele2 stärker positionen ytterligare inom mobilsektorn och att Tre är också på väg in på plan.
Comviq (Tele2) är fortsatta starka på många områden. Inom mobilmarknaden för privatkunder ligger de aningen över Telia. Konkurrenterna till de tre stora mobiloperatörerna får mycket varierande betyg. Tre har gjort en ordentlig uppryckning från tidigare låga nivåer. Särskilt har man stärkt servicekvaliteten enligt sina privatkunders mening.
Även kriget mellan mobiltelefontillverkarna har synats i undersökningen. Sony Ericsson och Nokia ligger även i år helt lika i kundernas ögon vad gäller nöjdhet med mobiltelefonen. Samsung har nästan samma höga värde, medan övriga konkurrent ligger lägre i nöjdhet. Lojaliteten till mobiltelefonmärket är mycket hög hos främst Sony Ericsson.
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är ett system för att mäta och analysera hur de faktiska kunderna och andra användare bedömer varor och tjänster i Sverige. Regelbundna mätningar av kundnöjdhet och kvalitetsutveckling i näringsliv och offentlig sektor har genomförts sedan 1989. Arbetet med Svenskt Kvalitetsindex drivs av SIQ (Institutet för Kvalitetsutveckling) och HHS (Handelshögskolan i Stockholm).
publicerad 17 oktober 2006