Telia-toppen om ai-strategin: ”Behöver anpassa våra arbetssätt”

AI Telias ai-general Nicklas Lindersson berättar äntligen om ai-strategin, hur bolaget själva använder sig av den nya tekniken och om samarbetet med molnjättarna.

Telia-toppen om ai-strategin: ”Behöver anpassa våra arbetssätt”
Nicklas Lindersson, är Head of Gen AI, Center of Enablement på Telia Company.

I stort sett i varenda styrelserum och på varje kontor pågår det diskussioner om möjligheterna och riskerna med artificiell intelligens. Sveriges största mobiloperatör Telia är inget undantag.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Sedan i januari 2022 är Nicklas Lindersson Global Head of Ai and Automation Transformation på bolaget.

– Vår ai-aptit ökar hela tiden, både vad gäller kunskap och vilja. Det gäller från den högsta ledningen och hela vägen ut till det operativa, konstaterar han.

Redan 2019 tog Telia fram etiska riktlinjer för ai-användning.

– Det har varit väldigt värdefullt för oss nu, och är fullt integrerat i alla steg vi tar inom områden med ai. Det handlar mycket om att vi alltid sätter människan och säkerheten främst. Men också om att vi ska driva och äga våra egen ai-utvecklingen.

– Vi använder inte ai bara för att. Det måste ge ett värde och passa in i vår övergripande strategi och ge konkreta vinningar. Det ser vi att ai kan ge på ganska många ställen, särskilt i takt med utvecklingen av GenAi som öppnar upp för helt nya möjligheter.

Enligt ai-chefen arbetar bolaget i dagsläget med tekniken på tre olika sätt. För att förbättra den interna effektiviteten, för att förbättra bolagets produkter och tjänster, samt enklare och bättre kund- och medarbetarupplevelse.

Internt håller Telia just nu på och rullar ut ett ai-baserat agentstöd.

– Det ska vara en partner och one-stop-shop, som pratar med alla våra olika kunskapsbaser. Vi har satt upp en arkitektur med ai-kapabilitet som ska kunna hantera flera olika datakällor.

– Om du är en kundserviceagent ska stödet hjälpa dig att exempelvis hitta fakturauppgifter, om du är en säljare som ska stödet hjälpa dig att hitta produkter som möter kundens behov, och är du en marknadsförare ska stödet hjälpa dig med personifierade nyhetsbrev eller vad det nu kan vara.Ett exempel på hur Telia arbetar med ai ihop med sina kunder är samarbetet med Transval. Tillsammans med AWS hjälper Telia den finska logistikjätten att automatisera delar av sina invensteringsprocesser.

Det handlar om kameror som kopplats upp mot ett privat nät som Telia nät leverar. Ovanpå det används sedan en ai-modell från AWS för att exempelvis räkna ut antalet kollin och för att känna igen specifikt pallgods. Modellen följer även pallar som förflyttas.

– Det är ett typexemepel på kraften i att kombinera ai, 5g slicing, och edge-computing.

Möjligheterna med att bearbeta data lokalt, on the edge, är något som telekomoperatörerna pratat sig varma om sedan de första 5g-åren – är det nu tekniken på allvar tar fart?

– I och med ai-utvecklingen har use-casen blivit betydligt fler och tydligare så jag tror absolut att vi kommer se mycket edge-implementeringar under de kommande åren.

– För vissa processer, där säkerheten och den låga latensen är centralt, blir edge det enda alternativet. Med ai-möjligheterna blir det inte lika abstarkt som det var tidigare.

Telia har startat flera olika initiativ för att kompetensutveckla de egna medarbetarna kring ai. Bland annat ”Coffee with ai”, ”Lunch and learn” och ”Telia Tech Academy”.

– För att kunna nyttja ai:s fulla potential behöver vi anpassa våra arbetssätt, fånga upp våra medarbetares nyfikenhet, och tidigt ge dem tillgång till den senaste tekniken. Därför satsar vi stort på utbildningsprogram och så har alla våra medarbetare exempelvis tillgång till Copilot i Edge och flera har tillgång till Microsoft 365 Copilot.

I stort sett veckovis bjuder bolaget in till workshops där medarbetare berättar om hur de har nytta av generativ ai i sin vardag.

– Vi har till exempel haft en dragning om hur jurister kan ha nytta av i sitt arbete och en kring hur man kan använda ai för att sammanfatta pdf:er. Det är en form av socialt lärande. Tanken är att presentationerna ska vara väldigt praktiska och hands on.

– På det sättet möter vi nyfikenheten där den finns, och skapar den där den ännu inte finns. Vi tror verkligen på att låta tusen blommor blomma.

Och den inställningen har redan börjat ge resultat enligt ai-generalen.

– Vi har redan fått in närmare 200 olika förslag på hur vi ska kunna använda ai från våra medarbetare.

Telia samarbetar i olika former med Amazon Webservices, Microsoft Azure, och Google Cloud Plattform.

– I vår tv-affär använder vi mycket GCP, vi kör en hel del analytics på AWS, och internt använder vi mycket Azure.

Det är ingen slump att bolaget samarbetar med alla tre.

– Det är helt enkelt eftersom våra kunder använder alla tre. Därför har vi också tagit fram en arkitektur som är helt agnostisk inför de här tre plattformarna.

Men alla kunder vill inte köra sina ai-projekt i molnet. Därför har Telia möjliggjort för ai-lösningar on-prem.

– Vi märker att det finns en försiktighet kring molnet bland vissa av våra kunder. Därför jobbar vi väldigt intensivt med att utveckla ai-lösningar som går att köra lokalt. Vi har redan Lama 3-modellerna på lokala Nvidia-instanser och kan köra generativ ai lokalt, och det tror jag bara kommer växa framåt.

Hur tror du Telia kommer jobba med ai om två-tre år?

– Då är vi ett ännu mer ai-kompetent bolag. Ai kommer vara ett betydligt mer signifikant stöd och partner för vår verksamhet inom en rad områden. Som produktutveckling och kunderbjudanden, våra medarbetare och kundmötet. Även kund- och partnersamarbeten, hållbarhet och arbetsmiljö och våra interna processer.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.