2013 års eDiamond Award delades ut under eFörvaltningsdagarna som ordnades i Nacka i veckan. Trollhättans stad var en av sex nominerade till priset och utsågs till vinnare med motiveringen:
”Trollhättans stad har tagit ett helhetsgrepp kring e-förvaltning genom att se till de bakomliggande processerna. Man har sammanfört interna och externa e-tjänster med optimerade och automatiserade verksamhetsprocesser. Denna integration ger ökad nytta till både medarbetare och medborgare.”
Digitala tjänster för medborgarna
Det Trollhättans stad har gjort är att låta de olika verksamhetsgrenarna i samarbete med IT-avdelningen ta fram digitala tjänster för kommunmedborgarna. De finns nu som E-förvaltningstjänster på Trollhättans hemsida – och det rör sig till exempel ansökan om färdtjänst eller anmälan om sophämtning.
Det är de berörda verksamheterna som själva beskriver hur en process ska fungera och utifrån detta skapas det IT-stöd som krävs. Det fina med systemet är att ändringar lätt och snabbt kan göras utan att en extern leverantör behöver kopplas in.
Först i Sverige
IT-chefen Thomas Wennersten beskriver systemet på Trollhättans hemsida:
– Med E-förvaltning riskerar inte ärendet att hamna i en hög, utan kommer rakt in ett verksamhetsflöde, i en process. Det drivs fram av det IT-stöd som helt utan programmering blir resultatet av den processbeskrivning som verksamheten själv gör, med stöd av IT-avdelningen. Trollhättan är den enda kommunen i Sverige som kan göra det än så länge.