Vad gör du om du vet att dina kunder förväntar sig en speciell lösning? Tja, man skulle kunna tänka sig att du ser över dina möjligheter att möta kundens önskemål.
Men när det gäller att tillhandahålla digital försäljning verkar det inte riktigt som att budskapet går hela vägen fram. I rapporten Digital försäljning från Svea Ekonomi framkommer att nästan varannat företag (45 procent) menar att det inte är aktuellt att starta med digital försäljning till andra företag via till exempel webbshop eller återförsäljarsida.
”Passar inte erbjudandet”
Visst, jämfört med 2020, så går det framåt. Då var det 54 procent som svarade att det inte var aktuellt. Nio procents skillnad alltså. Men det betyder inte att nio procent fler startar digital försäljning. 16 procent svarar att de överväger att starta, vilket bara är tre procent mer än förra året.
20 procent svarar att digital försäljning inte passar just deras erbjudande, medan 15 procent svarar att det inte passar deras målgrupp.
Digitala språnget kom av sig?
Samtidigt ska man tänka på att det var under just den här tiden som pandemin kom och det pratades om hur viktigt det var med digitala lösningar och att hela näringslivet tog ett digitalt språng. Det där jättesprånget märks alltså inte här.
Och inte minst: i samma rapport svarar 69 procent av de tillfrågade att företagskunderna har större förväntan på digitala lösningar i dag jämfört med för tre år sedan. (Bland privatkunder är motsvarande siffra 71 procent.) Ändå är det alltså nästan varannan tillfrågad som svarar att det inte är aktuellt.