Drönare är ett samlingsnamn för obemannade luftfarkoster, och deras användningsområden växer allt snabbare. Detta är en av anledningerna till att EU har uppdaterat rådande regler med bland annat nya tekniska krav, för den klass av drönare som inte kräver tillstånd.
Tidigare var det bara reglerat hur drönare får användas, nu ställs också krav på att nya modeller som säljs inom EU ska vara C-klassade och CE-märkta.
Under en övergångsperiod kommer det finnas såväl C-klassade som icke C-klassade på marknaden. Detaljerade krav ska finnas i EN 4709, en serie europeiska standarder som är på gång att tas fram och som därefter ska harmoniseras mot EU-förordningarna 2019/945 och 2019/947, senast Q1 2025.
Via Sis har svenska aktörer nu möjlighet att påverka standardiseringen som bedrivs i en nystartad grupp inom CEN. 17 länder är med och Sverige representeras av bland annat Transportstyrelsen, RISE, Lunds universitet, MSB och Telia.
– Det finns ett stort värde i att kunna följa vad som händer inom den internationella standardiseringen av det här expansiva området. Genom att delta i kommittén har du möjligheten att påverka de internationella standarder som kommer att bli morgondagens marknadskrav för drönare, kommenterar Rasmus Lundqvist forskare på RISE och ordförande i SIS kommitté för obemannade luftfartyg, i ett pressmeddelande.