Vill inspirera till världsklass

Chefer, utveckla er verksmhet till världsklass! Det uppmanar författarna till den här boken.

Boken som är skriven av en forskargrupp vill inspirera chefer att utveckla sin verksamhet till världsklass. Det finns två huvudteman i boken. Det ena är affärsmodeller och det andra är kopplat till begreppet lean. Under dessa teman diskuteras och illustreras olika tendenser.

Affärsmodellen beskriver hur företaget skapar värde för sina kunder. I boken illustreras detta med Stanfords skräddarsydda MBA-utbildningar utan standardiserad kursplan, och Harvards standardiserade kursplan där flera fakulteter samverkar och delar kursansvar. Dell som sålde datorer direkt till kunder utan mellanhänder används som illustration på hur man kan utveckla verksamheten genom att förändra affärsmodell.

Men affärsmodellen måste utvecklas i takt med omvärlden. Hur ska exempelvis affärsmodellen ta hänsyn till trenden med nätverk där kunder, leverantörer och konkurrenter knyts allt tätare till varandra och integreras i verksamheten? Vilka faktorer som utmärker ett väl fungerande nätverk illustreras från Toyotas leverantörsnätverk. Morgondagens utmaning är inte är att leda en organisation, utan att organisera och leda ett överlägset nätverk.

En annan trend är outsourcing av varor och tjänster. Några exempel är kundkontakter, administration och bokföring. Vad man bör tänka på vid outsourcing av en tjänst och vad som är lämpligt att outsourca diskuteras.

Processer kan ses som sekventiellt beroende aktivitetskedjor. Processens flaskhalsar är de steg som, liksom halsen på vinflaskan, begränsar genomflödet. Vi måste prata med läkaren innan vi blir skickade till röntgen. Att leta och hantera flaskhalsar är ett effektivt sätt att förbättra processer. I detta arbete behöver vi reducera extern och intern variation. Poängen är att reduktion av variation är en källa till verksamhetsutveckling i världsklass. Att alltid förbättra sina processer, även de som redan är bättre än andras processer, är vad som gjort Toyota framgångsrika.

Många verksamheter sysslar idag med lean – bilverkstäder, sjukhus och advokatkontor för att nämna några. Ofta underskattas de utmaningar som följer med lean. Eftersom vi inte kan förvänta oss snabba resultat är det viktigt att kunna mäta om man är på rätt väg. Men hur mäter man ett sätt att arbeta? Några sätt diskuteras, däribland ett instrument som mäter mognadsnivån via en trappa där stegen identifieras via självutvärdering.

Standardisering ses ofta som något icke-önskvärt, speciellt när det gäller tjänster, men en central komponent i Toyotas framgångsrika produktion är just standardisering. Här illustreras hur standardisering kan användas. Illustrationer från bilinspektion och snabbköp utmanar den traditionella synen att standardisering är av ondo.

Boken försöker beskriva aktuella trender på ett lättläst läst och lyckas ganska bra med det även om inte alla delar av boken känns lika lättillgänliga. Den ger en intressant översikt över modern verksamhetsutveckling med flera exempel, tips och varningsflaggor.

Titel: Verksamhetsutveckling i Världsklass

Författare: Per Åhlström (red) (2010).

Förlag: Studentlitteratur i Lund,

ISBN: 978-91-44-07164-0.

Toppen & botten

+ Modern forskning i ganska lättuggad form

+ Speglar väl modern verksamhetsutveckling

– Viss ojämnhet i nivå mellan kapitlen

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.