3. Verka genom cheferna. En nyckelfaktor är att låta cheferna tillsammans med sina medarbetarna driva förändringen, men…
4. …Hjälp till att hålla fokus. Fria tolkningar på nya strategier som exempelvis ”vi är kundorienterade” bidrar till en spretig förändringsprocess. Ofta tänker vi att cheferna känner sina verksamheter bäst och därmed ska ansvara för detta. Men definiera tillsammans och hjälp cheferna att bryta ned och prioritera var de ska lägga fokus.
5. Börja i rätt ordning. Malin Berglund tipsar om modellen ADKAR för förändringsledning.
Awarness – Jag förstår förändringens natur och varför den är nödvändig.
Desire – Jag är med. Handlar om att bygga trovärdighet och hitta drivkrafter.
Knowledge – Jag vet vad jag ska göra annorlunda. Vilken kunskap behöver medarbetarna ha för att lyckas med förändringen?
Ability – Jag har utvecklat förmågan.
Reinforce – Det nya har blivit vardag.
6. Prototyper. Precis som användarvänligheten i produkter och tjänster som vänder sig till kunder testas, så gäller det att testa innehållet i en förändringsprocess på chefer och medarbetare för att säkerställa att det är relevant och användarvänligt för dem.
7. Medarbetarna som medskapare. Medarbetarna sitter på ovärderlig kunskap om utmaningar och möjligheter, bra lösningar i deras arbetsvardag går inte att hitta utan dem.
8. Återkoppling. Begär ingenting av medarbetarna som ni inte återkopplar om. Jobba med feedback och återkoppling på precis allt som sker i förändrinsgprocessen för att inte skapa svarta hål som slukar allt engagemang.
9. Ge medarbetarna en stor roll i kommunikationen. Som ovan nämnt är det i medarbetarnas arbetsvardag som förändringen synliggörs. Låt därför medarbetarna berätta om sitt arbete för sina kollegor och ledning. Använd filmer, bloggar, artiklar i internmaterial.
10. Mät, mät, mät. Det som mäts blir gjort. Ha örat mot marken och mät engagemanget, både kvantitativt och kvalitativt, under hela förändringsresan för att inte tappa medarbetare på vägen.
publicerad 16 februari 2017