Per Kristensson, professor i psykologi vid Centrum för tjänsteforskning på Karlstads universitet, har i en studie undersökt människors benägenhet att handla ekologiska varor. Han har identifierat några faktorer som får människor att ändra sitt beteende: Att ”alla andra” gör på ett visst sätt är ett viktigt skäl för förändring, ett annat skäl är ifall beteendet är synligt för andra runt omkring. Ytterligare en orsak är ifall beteendet stämmer in i bilden man har av sig själv.
Detta är viktigast för att ändra ett beteende
Förändringsarbete Psykologiska faktorer är mer avgörande än pengar för att människor ska ändra sitt beteende. Det visar en studie från Karlstads universitet.
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Kvalitetsmagasinet premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.

– Att man pensionssparar syns oftast inte för någon annan än en själv, men har man med en ekologisk banan till jobbet eller kör en miljövänlig bil så ser ju andra det, säger Per Kristensson.
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


