Åh vad vi trivs på jobbet!

Tillbaka på jobbet efter en härlig semester? Antagligen känns det inte så farligt. En undersökning visar nämligen att nio av tio anställda trivs med sitt arbete.

Endast en procent anger att de inte trivs med sitt arbete. Undersökningen visar också att 88 procent tycker att samarbetet och gemenskapen med de närmaste kollegorna är god. 67 procent får veta av sin chef att de gör ett bra jobb men sex procent anger att de aldrig får beröm.

– Att bli sedd av sin chef genom uppskattning och feedback är centralt för trivseln på jobbet. Chefer kan därför med ganska enkla medel göra stora insatser för att anställda ska må bra, säger Per Larsson, beteendevetare på Previa som står bakom studien.

Statistiken kommer från en undersökning där Previa på uppdrag av arbetsgivare har kartlagt hälsan hos drygt 50 000 personer i hela landet under perioden 2009 till 2011. Undersökningen rör områden som det allmänna hälsotillståndet, mat- och motionsvanor samt hur man trivs på jobbet.

Fem tips till arbetsgivare för att öka trivsel på arbetsplatsen:

1. Kommunicera tydligt. Sätt tydliga mål och se till att det finns balans mellan ansvar och befogenheter.

2. Skapa delaktighet. Involvera medarbetare i arbetsmiljöarbetet och ta vara på deras idéer.

3. Höj taket. En tillåtande attityd skapar utrymme för öppen kommunikation, misstag och olika åsikter.

4. Ge ansvar. Anställda som har inflytande över sina egna arbetsuppgifter trivs bättre och upplever mindre stress.

5. Uppmärksamma medarbetare. Ge feedback på utfört arbete – både positiv och negativ.

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste