nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Buffligt beteende i affärslivet är en förlegad norm. Framtidens vinnare agerar utifrån helt andra värderingar, skriver Marie Alani och Helena Timander. FOTO: Daniel Persson Rosenqvist

Buffligt beteende inte okej

”Det är ju bara business”, följt av en ursäktande axelryckning, är en vanlig jargong i affärslivet. Men vad betyder det egentligen och vilka värderingar ligger bakom den attityden?

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Bara business – innebär det att man som yrkesperson får bete sig lite hur som helst för att nå sina affärsmål, så länge man inte bryter mot lagen?

Det är i sådana fall en dålig vana som vi behöver ändra på, både för att skapa bättre affärer och bygga ett mer hållbart, humanistiskt samhälle.

Två föräldrar står vid fotbollsplanens kant och småpratar medan deras 7-åringar börjar spela söndagsmorgonens match. När matchen kommit igång ser man den ena föräldern titta ut mot fotbollsplanen lite då och då, ropandes stöttande fraser. Han klappar i händerna när något barn (även från motståndarens lag) gör mål.

Efter en stund börjar den andre föräldern skrika till motståndarlaget och hejar på sitt barn att knuffa undan motståndarna (eftersom ”domaren ändå tittar åt andra hållet”) och ger andra ”tips” för att de ska göra mål. ”Var inga mesar nu!” skriker föräldern med jämna mellanrum.

Den lugne föräldern sneglar mot den andre och upptäcker att det är fler runtomkring som uppmärksammar den högljudde grannen. Men ingen säger något, de skruvar bara på sig. När han efter en stund kommenterar att det vore bättre att uppmuntra barnen på planen att spela schysst istället för att skada motståndarna fräser föräldern tillbaka ”Det är ju fotboll! Hur ska de annars bli vinnare?!”

Den här berättelsen får fungera som metafor för en i vår mening alltför vanlig företeelse i näringslivet: att företag anser att ändamålen helgen medlen i jakt på försäljningsmål och marknadsandelar.

Varför ska vi överhuvudtaget göra skillnad på hur vi bemöter människor, beroende på om de är kunder, medarbetare eller vänner? Finns det verkligen försvarbara skäl att glida på sanningen, köra över människor eller manipulera sin omgivning för att göra en ”bra affär”? Nej, väldigt sällan. Det handlar snarare om att buffligt beteende har varit en accepterad och framgångsrik norm under lång tid. Vi är helt enkelt programmerade att det är ok att agera på ett sätt professionellt som vi aldrig skulle göra privat, för att ”det är business”.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.