Omkring 2,3 miljoner kundundersökningar utgör underlaget när Brilliant Future utser Sveriges bästa kundservice 2023. I vanlig ordning är det enbart kundundersökningar direkt hämtade från verkligheten som avgör vilka som tar hem segern i de olika kategorierna i Brilliant Awards Customer Experience.
Insamlingen av de data som ligger till grund för utmärkelserna skedde under 2022 och alla kunder till Brilliant Future är med i urvalet, vilket innebär sammanlagt 135 företag och organisationer.
Inflation påverkar kundkontakter
Brilliant Futures vd Ulrika Jonsson deltog i den direktsända prisutdelningen och när hon sammanfattade de viktigaste trenderna från året som gått så handlade det om digitalisering, hybridarbete, ökad rörlighet på arbetsmarknaden samt en stigande inflation. Det sistnämnda har inneburit en utmaning för många kundserviceavdelningar efterom de har fått ta emot ett ökat antal ärenden från oroliga och frustrerade kunder. Här är det viktigt att fokusera på den personliga relationen för att lyckas i mötet med kunden och skapa långsiktiga relationer.
I årets upplaga av Brilliant Awards Customer Experience ingår åtta olika kategorier och nedan hittar ni vinnarna samt de övriga två organisationerna i topptrion.
Den bank som hade bästa kundservice enligt Brilliants undersökning är BNP Paribas Personal Finance. De två andra banker som nosade på toppositionerna är Avanza och Nordax.
Tietoevry hade bäst kundservice i kategorin Finansiella tjänster, följda av Lendo och Preem.
Clas Ohlson kniper guld – igen
I kategorin för försäkringsbolag var Länsförsäkringar dubbelt representerade av Länsförsäkringar Jämtland och Länsförsäkringar Gotland, men det var jämtlänningarna som kammade hem toppplaceringen. I topptrion återfinns även Dalarnas försäkringsbolag.
Kristianstads kommun har bäst kundservice bland landets kommuner och knep segern före Norrtälje kommun och Enköpings kommun.
Energibolagen har ett tungt år bakom sig där skenande elpriser har ökat kundtrycket rejält. Här lyckades Öresundskraft leverera bäst kundservice, följt av Dalakraft och Skellefteå kraft. I kategorin Handel segrade Clas Ohlson, vilket innebär företagets fjärde raka kategoriseger. Även Komplett och Webhallen återfinns i topp tre.
I den helt nya kategorin Medlemsservice – Förbund lyckas Unionens rådgivning knipa förstaplatsen i konkurrens med Sveriges ingenjörer och Vårdförbundet.
Avslutningsvis så delas ett pris för Årets förändringsresa ut, vilket gick till Fora. Priset går till det företag som kunnat visa upp den största förbättringen av sina resultat från 2021 till 2022. Här gjorde även Vision och Aimo Park bra ifrån sig.