2022 års Sverigekoll presenterades under torsdagen och genomsyrades av det brittiska uttrycket ”Keep calm and carry on”. Förra året fortlöpte affärs- och vardagslivet trots rådande världsläge och producenter fick bemöta ändrade kundbehov, krav och beteenden. Landets kundnöjdhetsresultat landade på 66,7 och minskade, om än marginellt, i spåren av osäkra tider.
Sverigekollen: Kundengagemang ökar i blåsväder
Kundnöjdhet
Än en gång har Svenskt Kvalitetsindex sammanfattat det gångna årets kundnöjdhet. Resultaten planar långsamt ut i svåra tider och skillnaden mellan olika branscher är stor. Mest dramatisk utveckling pekas ut inom energibranschen där kundengagemanget ökat.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Vi lever i en tid av osäkerhet. Ska vi säga något om framtiden så är det att vi kommer få lära oss att leva med ekonomisk instabilitet, sade Johan Parmler, VD och chefsanalytiker vid Svenskt Kvalitetsindex, under presentationen av Sverigekollen 2022.
Prisvärdhet på agendan
Prisvärdhet har blivit viktigare för kunder. Det handlar om att vara konkurrenskraftig i en tid där plånboksfrågor tar större plats, och att leverera produkter och tjänster som kunderna förväntar sig utifrån det man betalar.
– Vi har mätt kundnöjdhet sedan -89, i alla möjliga kristider. Viktigt framöver är att tänka på att ha ett tydligt varumärke, ökad initiativförmåga med relevant info, ökad tillgänglighet utifrån kundens behov och att alltid leverera ett upplevt prisvärde, sade Johan Parmler.
Kund i fokus
Kunder och leverantörer har påverkats av den ekonomiska utvecklingen och den generella oron för framtiden. Därför har flera branscher behövt ställa om för att bemöta ett ökat kundengagemang.
Utvecklingen har varit mest dramatisk inom energisektorn. Den politiska debatten och mediebevakningen kombinerat med de fluktuerande priserna och en kostnadskris har lett till högre kontaktgrad.
– Ju mer det skrivs om något, desto mer kommer man behöva bemöta frågor, sade Love Westin, analyschef på Svenskt Kvalitetsindex, under presentationen av Sverigekollen 2022.
Kunderna har över lag blivit mindre nöjda, men kundengagemanget har stigit markant. Samtidigt som prisfrågan har dominerat önskar kunderna numera mer information och digitala lösningar för att följa och förändra sin förbrukning.
– Vi konstaterar att det främst är företag och organisationers förmåga att hantera nya och förändrade kundbehov som är avgörande, skriver Johan Parmler i Sverigekollen 2022.