Hudkliniken i Region Kronoberg finns på två orter, i Växjö och i Ljungby. Till kliniken kommer patienter som fått remiss från sjukhus eller vårdcentral och totalt genomför de cirka 7 000 läkarbesök per år.
Digital förbättringsåtgärd revolutionerade patientmottagande
Sjukvård Att låta patienterna själva boka in sig på strötider har visat sig bli en framgång för hudkliniken i Växjö och Ljungby. Från att ha behövt skicka en tredjedel av patienterna till andra vårdgivare tar de nu emot alla patienter inom vårdgarantin.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Kliniken har jobbat hårt för att klara vårdgaranti. För att nå sina mål har de varit tvungna att hänvisa ungefär en tredjedel av patienterna till vårdgivare utanför Kronoberg. Men nu är situationen en helt annan. En viktig del av lösningen har varit en digital lösning för sista-minuten-tider.
Om- och avbokningar innebär att det blir luckor i mottagningen. För att fylla luckorna med andra patienter var de tidigare tvungna att ringa runt och höra om andra på listan kunde komma istället. Det var “ett riktigt detektivarbete som tog mycket tid” enligt Åsa Lindvall, avdelningschef på hudkliniken.
För att lösa problematiken med luckor i kalendern har de nu satsat på en mer digital lösning. En medicinsk sekreterare går in i läkarnas tidböcker på morgonen och löpande under arbetsdagen. De tomma tider som finns samma dag eller närliggande dagar erbjuds patienter via 1177.se och sms med länk till tidboken.
Patienterna går därefter själva in i tidboken och bokar den tid som passar.
Förändringen har redan gett effekt. I december 2023 erbjöds 43 sista minuten-tider – och alla utom tre fylldes. Det innebär att patienter inte längre behöver hänvisas till vårdgivare i andra län, utan hudkliniken kan ta emot alla patienter inom vårdgarantin.
– När vi har skickat ut ett sms går det några minuter och så har vi patienter inbokade på de tomma tiderna, säger Bellis Karlsson, medicinsk sekreterare som har jobbat med utskicken.