Träffsäkrare turistnäringen med digitala verktyg

Digitalisering Marknadsföring och datainsamling med hjälp av digitala lösningar höjer kvaliteten i turistnäringen. Under VM i Åre och Östersund introducerades en ny produkt som baseras på forskning kring business intelligence.

Träffsäkrare turistnäringen med digitala verktyg

Unga gäster som bokar resan på telefon i sista minuten och vill ha sena krogkvällar, eller välplanerade medelålders som använder webben för att säkra sitt boende och föredrar tidiga gourmetmiddag.

Bulan. Foto:Göran Strand
Lars-Börje ”Bulan” Eriksson. Foto Göran Strand.

– Det här är några enkla exempel på hur gäster på en turistort som Åre kan grupperas. Men indelningen kan göras mer sofistikerad. Turistföretag kan fatta smartare beslut och öka sin lönsamhet om de får tillgång till bättre kunskap om sina gäster. Det är ett långsiktigt kvalitetsarbete, säger Lars-Börje ”Bulan” Eriksson, grundare och VD på Geztio AB, som skapat en app och ett analysverktyg för att turistdestinationer ska kunna utveckla sina tjänster och sin marknadsföring.

Under VM i Åre och Östersund i februari användes Getzios lösning för första gången i större skala. Den bygger på två tekniska plattformar; en för information till besökarna och en för informationsinsamling.

– Vi kunde föra ihop lokala företag med gäster på plats och förbättra upplevelsen för båda målgrupperna. Nu ska vi analysera insamlad data för att utveckla produkten, säger Bulan Eriksson.

Detaljerade undersökningar
Geztios lösning bygger på forskning från forskningscentret ETOUR på Mittuniversitetet.

– I dag är det möjligt att genomföra mycket detaljerade gästundersökningar tack vare gästernas digitala närvaro. I samband med en vistelse kan man mäta beteenden och aktiviteter, säger Maria Lexhagen, docent i turismvetenskap på forskningscentret ETOUR på Mittuniversitetet.

Hennes forskargrupp har under flera år forskat kring så kallad business intelligence, där digitala fotspår fångas upp, och på verktyg som analyserar den data besökarna lämnar efter sig.

– Turism är en sammansatt produkt, en kombination av företag som erbjuder olika typer av tjänster på samma ort. Alla dessa företag har sin bild av vilka gästerna är, vad de tycker, vilka problem de har etc. Ofta är informationen splittrad och otillförlitlig. Med hjälp av insamlad data går det att få en mer heltäckande bild.

Skapar ökad trivsel
Informationen kan användas för att locka gäster till destinationen, men också för att få dem som är där att stanna längre eller trivas bättre.

– Det här är ett stort steg framåt för turistnäringen, men potentialen är fortfarande enorm.

Gästdata samlas in från bland annat inlägg på sociala medier, söktrafik på Google, besöksstatistik på webbsidor, gästundersökningar, bokningssystem och offentlig statistik. Insamlingen görs från öppna källor.

– Vi bryter aldrig ner informationen på individnivå. Det handlar om att leta mönster, inte följa enskilda personer, säger Maria Lexhagen.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Kvalitetsmagasinet sparar mina uppgifter
Läs mer om vår integritetspolicy här
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.