nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Tandvården har hög kundnöjdhet. Foto AdobeStock

Digitalisering kräver personliga relationer

Svenskt Kvalitetsindex

En svag återhämtning av kundnöjdheten märks i många branscher. Det visar Sverigekollen från Svenskt Kvalitetsindex som bygger på intervjuer med cirka 300 000 intressenter inom olika branscher.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Men rapporten lyfter också fram de stora utmaningar som många organisationer står inför, inte minst den ökade digitaliseringen. Samtidigt som nya digitala tjänster gör att människor kommer närmare varandra ökar avstånden till personliga kund- och leverantörsrelationer.

– I detta nya landskap är det mer kritiskt än någonsin att verkligen förstå vad som driver nöjdhet. Vi har analyserat stora kundgruppers anpassning till nya digitala lösningar över lång tid och det klart dominerande mönstret är att framgångsrik digitalisering kräver relationsskapande. Det är någonting som många organisationer ännu inte förstått, kommenterar Jacob Hallencreutz, koncernchef för EPSI Rating Group, där Svenskt Kvalitetsindex ingår.

Störst andel nöjda kunder har tandvården, medan vissa statliga myndigheter får det lägsta betyget.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Har du en hisspitch för kvalitet?

Blogg

Du har väl en hisspitch där du på 10 sekunder kan förklara vad du jobbar med? Om inte, är det dags att du skaffar det. Idag är det otydligt vad kvalitet är. Men om vi inom kvalitetsprofessionen själva skulle börja definiera vad vi arbetar med så skulle vi bidra med att göra kvalitetsbegreppet mer tydligt.

Fem steg till en bättre internrevision

Låt den interna revisionen bli mindre av en teknisk undersökning och titta mer på de mjuka värdena. Genom att lyfta blicken från protokollet och titta mer på beteenden kan interrevisorn bidra till att utveckla förbättringskulturen.
– Internrevisorn borde vara mer av en hjälte i verksamheten, säger Jörgen Backersgård, ordförande i Swetic.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.