Den växande e-handeln fungerar bra – åtminstone för dem som bor i storstäderna. Varorna kommer direkt till dörren – snabbt, flexibelt och med låga transportkostnader.
Men på landsbygden finns inte samma möjligheter. Det är svårare att göra individuella leveransval och vissa varor går helt enkelt inte att beställa till områden utanför storstäderna.
– Landsbygdens e-shoppare är en av de snabbast växande konsumentgrupperna. Men ändå är landsbygdens behov ofta osynliga i branschens affärsmodeller, säger Yulia Vakulenko, forskare i Förpackningslogistik vid Lunds tekniska högskola, i en kommentar.
Tillsammans med handels- och logistikforskare vid Lunds universitet och lärosäten i Danmark, Italien, Norge och Tjeckien, arbetar Yulia Vakulenko med en forskningsstudie om hur konsumenters behov, köpbeteenden och livskvalitet påverkas av var de bor.
Konsumenterna nöjda
Forskningsstudien beräknas vara klar nästa år. Men en första delstudie visar redan nu att det finns skillnader i e-handelns servicenivå mellan storstads- och landsbygdsregioner. Inte bara i Sverige, utan även i de andra länderna som medverkar i forskningsprojektet.
Samtidigt är den högre servicenivån med expresstransporter varken någonting som är applicerbar på eller som efterfrågas av landsbygden. Konsumenterna är överlag nöjda med som det är, framgår av den enkät som genomförts.
Forskarnas slutsats är ändå att en framgångsrik affärsmodell måste ta hänsyn till landsbygdens egna förutsättningar.
– E-handeln behöver anpassa sina logistiklösningar gentemot landsbygden. Annars är risken stor att ojämlikheten i servicenivå bidrar till en ökad klyfta mellan de som bor i städer och på landsbygd. E-handeln är extra viktig för landsbygdsorterna som successivt utarmas på service och tampas med avfolkning, säger Yulia Vakulenko.