För att höja kvaliteten i undervisningen har skolinspektionen tagit fram krav och rekommendationer för varje enskild granskad skola. Sammanfattningsvis finns ett antal punkter som behöver förbättras.
Huvudsakliga slutsatser i rapporten:
– Flertalet lärare har otillräckliga kunskaper om kursplanen. Kursplanen ger inte heller lärarna tillräckligt med stöd, därför lutar sig många lärare mot läroböckerna och hoppas att dessa tolkar kursplanen rätt.
– Lärare gör det onödigt svårt för eleverna. mekaniskt räknande i läroboken dominerar undervisningen och får lite tid läggs på gemensamma samtal om matematiska fenomen. Eftersom eleverna ligger på olika kunskapsnivåer försöker lärarna förenkla för vissa elever, vilket i det långa loppet förämrar dessa elevers möjligheter att utveckla matematisk kreativitet.
– Elever får för lite utmaningar. Speciellt på yrkesförberedande program, där det förekommer att lärarna har förutfattade meningar om elevernas förutsättningar. Undervisningen beskrivs i vissa fall närmast som ”fördummande”.
– Skillnad mellan resultat på prov och i slutbetyg. På i stort sett samtliga skolor är betygsnivån i kursen matematik A högre än resultatet på det nationella provet. Skillnaden pekar på brister i skolornas kvalitetssäkring av en rättvis bedömning och likvärdig betygsättning.
publicerad 20 oktober 2010