Utgångspunkten i avhandlingen är att företag som är verksamma i affärsmiljöer som kännetecknas av snabb teknologisk utveckling kontinuerligt måste utveckla och förnya sina produktportföljer och identifiera nya tillväxtmöjligheter. Studien visar att företag som är attraktiva för externa innovatörer har en fördel gentemot mindre attraktiva företag vad gäller innovation och att identifiera nya strategiska möjligheter.
Viktigt att samarbeta
– Många företag menar att deras förmåga till innovation och utveckling bestäms av kompetensen hos deras egen forsknings- och utvecklingsavdelning. Det jag visar i min avhandling är att det också till stor del bestäms av hur attraktivt företaget är som partner bland externa innovatörer och i vilken utsträckning dessa väljer att söka upp företaget för att samarbeta, säger Claes Bohman.
Ett företag som har kommit långt i sin utveckling när det gäller att verka som en magnet för idéer och resurser utanför den egna organisationen är det amerikanska konsumentvaruföretaget P&G. Genom att vara mer öppet för externa samarbeten och genom att skapa en särskild hemsida där P&G beskriver sina teknologibehov och där externa aktörer presenterar sina idéer och teknologier har P&G lyckats öka takten i sin produktutveckling.
– Många tror att det alltid är bäst att hemlighålla sina strategiska planer och den produktutveckling man arbetar med. Men min studie visar det är fel sätt att gå tillväga om man vill knyta nya innovationsprojekt och produktidéer till företaget, säger Claes Bohman.
publicerad 21 december 2010