Vi har alla tråcklat oss fram genom Ikeas gångar och kommit över ett platt möbelpaket som vi forslat hem och svurit över. Var finns sexkanten? Vad är det för plugg B som passar i hål C?
Varumärken kan sällan förändra vårt liv. Men Ikea kan. Över 410 miljoner människor besökte förra året Ikeas 229 varuhus i 33 länder, de olika webbsidorna hade 125 miljoner besökare och 150 miljoner köttbullar serverades i Ikea-restauranger. Ikea-katalogen gavs ut i 160 miljoner exemplar i 52 utgåvor och på 25 språk. Någon har till och med uppskattat att 10 procent av Europas befolkning har kommit till i Ikea-sängar. Ikea är ett fenomen.
Starten är känd. Kamprad fick fem år gammal hjälp av sin faster att köpa 100 askar tändstickor från ett varuhus i Stockholm, som han sålde styckvis med vinst. En av Ikeas först anställde försökte sedan 1956 få in ett bord i bakluckan på bilen. Det slutade med att han tog av benen och uppfann ”det platta paketet”.
Ingvar Kamprads första möbel var en stol som fick namnet Rut, eftersom Kamprad hade svårt att komma ihåg siffrorna i beställningsnummer. Produkterna i Ikea-sortimentet har samma namn världen över, vilket vållat en del bekymmer. Bland annat fick sängen Gutvik problem, eftersom ordets tyska innebörd är ett ”runt ord”.
Myterna om Ingvar Kamprad, som i år fyllt 80 år, och hans ekonomiska sätt är djupt rotad bland personalen. Att han skrev ett viktigt meddelande på en bit servett för att spara papper, att han åker omkring i en rostig Volvo och att han åt en varm korv för 5 kr istället för lunch i restaurangen.
Ikea drivs av ett långsiktigt tänkande, som många företag saknar. Man accepterar att förlora pengar på tillväxtmarknader, som Kina och Ryssland, och vet att detta är väl investerade pengar på sikt. ”Det som är bra för våra kunder är också, på lång sikt, bra för oss” sa han redan i ”en möbelhandlares testamente”.
Kanske kan Ikea karaktäriseras med den annons i Smålandsposten, som publicerades 1981, där det stod: ”Ikea har hjärtat på rätta stället. Liksom hos den småländska bonden är våra värderingar jordnära. Vi har slitit hårt på stenig mark för att skapa goda skördar.”
”Att skriva en bok om Ikea är som att sätta ihop ett platt möbelpaket. Det är många delar som ska snickras ihop till en helhet. Så många lösryckta delar med information, vandringshistorier, fascinerande historier och personer att prata med – svårigheter än att få ihop allt och se till att ingen viktig bit saknas.”, säger författaren, som rest runt i Europa och pratat med Ikea-medarbetare, övertalat människor nära företaget att prata med henne och som åtskilliga timmar studerat och pratat med Ikea-kunder. En hel del finns redan skrivet om Ikea – men denna lättlästa och informativa bok utgör definitivt ett värdefullt tillskott. Det finns mycket att lära av fenomenet Ikea.
Fakta
Fenomentet Ikea
Författare: Elen Lewis
Förlag: Liber förlag
ISBN 91-47-07755-7