Unesco är FN:s organ för utbildning och en av de största aktörerna inom global utbildningsstyrning. I en rapport som Unescos initiativ Futures of Education mynnade ut i formuleras nya riktlinjer för hur utbildning bör utformas.
Global utbildningskvalitet kan påverkas av Unescos framtidsbild
Internationellt
FN har globala riktlinjer för hur utbildning bör utformas. Men målen för global utbildningskvalitet präglas av FN:s föreställningar om framtiden. Det visar en ny avhandling vid Örebro universitet.
– Vi i Sverige påverkas av det som diskuteras globalt. Den insikten kan skapa större möjlighet att för oss att förstå, agera och påverka politiska beslut, säger forskaren Franziska Primus.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
I sin doktorsavhandling i pedagogik pekar Franziska Primus på att framtiden i Unesco-rapporten beskrivs som undflyende och omvälvande. Att framtiden ses som instabil, i ständig förändring och fylld av kris och hot ligger till grund för målet att all utbildning ska vara flexibel och anpassningsbar. Ett exempel är det livslånga lärandet, som även ska vara anpassat efter människors olika livssituationer.


