Gör det tillsammans
Som mannen som skapade Googles infrastruktur sa ”Människor vill inte följa mig in i framtiden, de vill skapa framtiden tillsammans med mig”. Avgränsa inte innovation till en utvecklingsgrupp utan öppna för alla i företaget att vara med. Alla kan ha bra input. Bland företagen som Linda Hill studerat finns de som skapat en digital plattform där alla medarbetare kan se vad kunderna gör liksom företag som involverat all personal på en vårdenhet i arbetet mot infektionssjukdomar.
Ha konflikter
Hur konflikterna ser ut varierar från land till land och sammanhang till sammanhang. I ett koreanskt hierarkiskt företag där det är viktigt att inte tappa ansiktet ser det ut på ett sätt, i Sverige på ett annat. Det viktiga är att låta olika uppfattningar mötas, att skapa ”kreativ gnuggning” av idéer.
Skapa trygghet
Förstärk åsiktsskillnader för att skapa utveckling. Men för att det ska fungera, för att medarbetarna ska våga presentera sina idéer och klara att andra ifrågasätter deras förslag, behövs psykologisk trygghet i organisationen.
Begränsa resurserna
Det är fint om innovationen är helt fri, men ni har inte obegränsade resurser så fokusera på vad som är användbart för företaget. Begränsa innovationen till det.
Skapa kreativ identitet
Se till att som ledare inte ta upp allt strålkastarljus själv. Håll fokus på varför ni är tillsammans och hur ni kan skapa en kreativ, kollektiv identitet.
Läs hela intervjun med Linda Hill i Dagens Nyheter.
Se också Linda Hills Ted-talk How to manage for collective creativity.
publicerad 7 september 2017