Författarna beskriver begreppsförvirringen inom management målande i förordet: ”Andra fackspråk, exempelvis juridik och medicin, nyttjar fackuttryck för att förenkla, effektivisera och underlätta kommunikationen mellan personer som är verksamma i respektive område. Säger man artros inom medicinen eller hembudsskyldighet inom juridiken förstår alla vad man menar utan att det behöver uttryckas i många meningar. Så är inte fallet inom management. Om man här nämner begrepp som affärsidé, benchmarking eller Bostonmatris så förstår åhöraren bara fragment av vad sändaren vill förmedla.” Denna situation och områdets språkbruk och jargong är ju också ett tacksamt föremål för parodi – de flesta av oss älskar ju exempelvis Dilbert.
Syftet med boken är att ”från A till Ö” beskriva och förklara över 120 olika begrepp och modeller inom managementområdet. Omfattningen på beskrivningarna varierar från en halv sida (exempelvis distribution, köpa/tillverka-analys och styrsystem) till fem-sex (exempelvis affärsmodell, prestationsstyrning och outsorcing) och i undantagsfall sju-åtta sidor (exempelvis organisation och styrelsearbete). Kvalitet hamnar däremellan med 3 sidor.


