Hur blir vi mindre personberoende i kvalitetsarbetet?

CHEFREDAKTÖRENS KRÖNIKA Varför ska kvalitetsarbete vara så personberoende? Det är uppenbart att det ofta är en eller flera starka personer som driver på, men hela poängen med ett systematiskt förbättringsarbete är ju att det inte ska vara det.

Hur blir vi mindre personberoende i kvalitetsarbetet?

På KM Live i november lyssnade jag på utvecklingsledaren Mikael Strömberg från Ulricehamns kommun. En fantastisk presentation om hur han fått kommunen att arbeta med kvalitet på ett operativt och lekfullt sätt, och fått med sig medarbetarna till ett enormt engagemang i förbättringsarbetet.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Tidigare i höstas träffade jag Helena Grankvist på Getinge som skapat ett liknande engagemang för flödeseffektiviteten på medicinteknik-tillverkaren. Med en stark passion för medarbetardriven förbättring har de fått till en kultur där alla medarbetare är viktiga.

I väldigt många av de bra exempel på starkt förbättringsarbete som vi skriver om finns en eller flera eldsjälar där och driver på. Vi behöver visionärerna som med sina visioner tar oss framåt, men är det verkligen långsiktigt hållbart att vi blir så personberoende i vår yrkesroll och våra uppgifter?

Svaret är att det inte är bra. För när kvalitetsarbetet blir personberoende, riskerar vi att bygga instabila strukturer som ger kortsiktiga resultat. När den drivande kraften byter jobb, går på föräldraledighet eller fokuserar sin energi på något annat är det lätt hänt att vi är tillbaka i de gamla mönster vi hade lyckats förbättra oss bort från.

För att få ut maximalt både på kort och lång sikt finns det två enkla saker vi kan göra för att minska riskerna med att bli för personberoende:

1. Standardisera och dokumentera

Genom att dokumentera processer, rutiner och arbetsmetoder i ett ledningssystem skapar vi en gemensam plattform som alla kan utgå från.

2. Utveckla en lärande kultur

Genom att kontinuerligt utbilda och involvera fler i organisationen kan vi få till ett kollektivt ägandeskap – där naturliga ersättare till eldsjälarna skapas.


Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste