Stena Recycling finns i sju länder och har omkring 200 anläggningar som hanterar avfall och ser till att det kan återanvändas. De senaste tio åren har det drivits ett Lean-program som ständigt har utvecklats och blivit bättre. På varje avdelning i anläggningen i Halmstad som jag besökte finns ett engagemang hos medarbetarna för att bidra till att skapa bättre produkter och en bättre arbetsmiljö. Utvecklingsarbetet stöttas centralt, men kraften finns hos medarbetarna.
Viktigt utnyttja kraften hos medarbetarna i förbättring och utveckling
CHEFREDAKTÖRENS KRÖNIKA Jag har träffat flera framgångsrika verksamheter den här hösten. Verksamheter som mätbart har förbättrats och drivit framgångsrika utvecklingsinitiativ.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Samma sak såg jag hos Getinge, medicinteknik-tillverkaren, i Solna. Även här finns Lean-program i bakgrunden, men metoden är inte bättre än människorna som använder den.
Hos medarbetarna på avdelningen som gör de mest avancerade ventilatorerna fanns en glöd i ögonen för att utveckla processerna i tillverkningen. De visste att deras idéer kunde bli verklighet och att det skulle gynna både företaget och dem själva.
Skapar starkare teamkänsla
Helt enkelt är det så att företag som inkluderar medarbetarna i utvecklingen av nya arbetsmetoder eller processer inte bara ser bättre resultat, de upplever också en starkare teamkänsla och ökad lojalitet. Engagemang föder engagemang.
Det här är såklart inte bara en fråga för privat sektor. I Linköping lyckades man på kommunen också engagera medarbetarna i utvecklingen av hur man skulle jobba på en av förvaltningarna. När man dels visade att man skulle lyssna på de idéer som kom in och dels också vara transparenta med hur idéerna togs om hand därefter ökade engagemanget och fler idéer kom in.
Mycket att lära för IT-projekt
När jag läser om Västra Götalands-regionens utveckling av IT-systemet Millenium blir det väldigt tydligt. Här har man inte fått med sig medarbetarna – alltså läkare och annan sjukvårdspersonal – i projektet på ett tillräckligt bra sätt. Missnöjet har varit öppet i flera delar av processen, men ledningen har ändå kört på. Och tvingas nu backa efter lansering av ett system med stora brister.
Det finns flera exempel på att stora IT-utvecklingar inte alltid lyckas involvera medarbetarna. Det här är en fråga vi på Kvalitetsmagasinet kommer att fokusera lite extra på den kommande tiden.
Nästa vecka kommer du också kunna läsa mitt reportage från Stena Recyling här på Kvalitetsmagasinet.se.
Kalle Anrell,
Chefredaktör Kvalitetsmagasinet