Det visar Kairos Futures nya undersökning om innovation i svenska företag där 224 toppchefer och strateger deltagit. Mer än hälften av svenska företagsledare uppger att de verkar på en extremt konkurrensutsatt marknad med hård kostnadspress och att den bransch de verkar i förändras snabbt.
Tron på innovation finns där, och hela 60 procent säger att de lägger större resurser på innovationsprogram idag än för fem år sedan och att de ska satsa ännu mer framöver. Varannan uppger att man i deras företag anser att innovation som något som hela organisationen bör ägna sig åt och att involvering av kunder, konsumenter och partners i innovation kommer att vara standard inom några år.
Trots det är det endast en av fyra har en process för hur innovation ska bedrivas, och hela 39 procent av företagen saknar helt en process detta.
– En förklaring till innovationsgapet är det som inom psykologin kallas priming, det vill säga att det är det förflutna eller det vi just hört och sett som styr vårt tänkande, säger Mats Lindgren, vd och grundare, Kairos Future.
Han konstaterar att det finns två saker som är viktigare än allt annat för att förlösa ett företags innovativa kraft: Du måste ifrågasätta dina referenspunkter, och så måste du se till att skapa nya praktiker och göra innovation enkelt och kul.
Läs mer om resultaten: 7 sanningar om innovation
Hela rapporten finns här: Innovationsgapet framtidens utmaning