Den bh som lanserades i februari i år skapades för kvinnor som känner obehag inför att gå på mammografi-undersökningar. Många kvinnor väljer att helt avstå från mammografi, trots att det är ett avgörande för att kunna upptäcka bröstcancer i tid.
Jämställdhetsverktyg möjliggjorde femtech-innovation
Innovation
Verktyget Nova togs fram av Vinnova för att öka kunskapen kring jämställdhetsfrågor. Nu har ny femtech-innovation – en slags mamografi-bh – skapats som en följd av verktyget spridning.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Bh:ns sensorer samlar data över förändringar i brösten. Hela mamografi-undersökningen kan inte slopas men delar av den, så produkten kan fungera som ett komplement till mammografi – och göra upplevelsen enklare att hantera.
Under 2018 initierade Vinnova ett antal workshopar där caset om mammografi diskuterades. Deltagarna kom från både svenska och internationella aktörskategorier, bland annat universitet, näringsliv, myndigheter.
Målet var att med hjälp av NOVA hitta alternativa lösningar och komplement till mammografi.
I diskussionen mellan aktörer lyftes idén om en bh med sensorer fram. Sju år senare finns den alltså på marknaden.
– Det här visar att våra metoder och verktyg har fått stor internationell uppmärksamhet – från en idé till en faktisk produkt på marknaden idag, säger Sophia Ivarsson, jämställdhetsexpert på Vinnova. Från de här tankegångarna 2018 då idéerna togs fram på prototypstadium tillsammans med svenska och internationella aktörsgrupper, i ett pressmeddelande.