Daan Kabel har i sin doktorsavhandling Innovation within healthcare service ecosystems: Strategies for overcoming conflicts studerat ett antal aktörer inom det svenska hälso- och sjukvårdssystemet, som har stått inför olika typer av innovationsprojekt. Hans ingång var att titta på vanliga utmaningar under dessa typer av projekt, då han ansåg att det perspektivet ofta saknas inom svensk innovationsforskning.
Så undviker ni konflikt vid innovationsprojekt – 4 konkreta tips
Innovation Vid större innovationsprojekt är samverkan är A och O, brukar det heta. Men i realiteten är samverkan mycket lättare sagt än gjort. Daan Kabel vid Linköpings universitet har studerat hur verksamheter undviker de värsta fallgroparna.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Man lyfter ofta fram olika typer av framgångsfaktorer, men tittar sällan på varför företag misslyckas. Det blev en drivkraft för mig, eftersom misslyckanden också är en källa till kunskap.
En vanlig framgångsfaktor som lyfts fram inom innovationsprojekt oavsett bransch är förmågan att samverka. Daan Kabel har följt ett innovationsprojekt inom svensk sjukvård som bromsades in. Två sjukhus skulle införa en mobilapp för cancerpatienter. I appen skulle patienter kunna registrera sitt mående och skicka data till vården, och detta skulle minska behovet av fysiska vårdbesök. I teorin var appen något som skulle underlätta för alla berörda parter, men verkligheten visade sig se annorlunda ut.
– Det finns såklart stora fördelar i att kunna utbyta kunskap och idéer och i bästa fall dela resurser med varandra. Men det finns också en baksida med samverkansförsök, i form av friktion och spänningar mellan olika aktörer – och i värsta fall djupare konflikter, säger han.
Han tillägger att ett vanligt misstag är att bortse från att det alltid är olika individer som driver förändring och innovation, individer som förhåller sig till olika typer av normer beroende på vilken bransch de tillhör.
I sin studie redogör Daan Kabel för fem olika konflikttyper:
• Teknikens roll. Sjukvården ser ofta digital teknik som en administrativ börda, medan teknikföretagen ser den som en förbättring av vården. Finansiärer ser tekniken som ett sätt att effektivisera verksamheten.
• Ansvarsfördelning. Sjukvården vill behålla kontrollen över den medicinska vården, men ur teknikföretagens perspektiv kan patienten ta mer ansvar för sin vård.
• Skillnader i beslutsprocesser och tempo. Teknikbolag och läkemedelsföretag vill ofta agera snabbt, vilket krockar med vårdens långsamma och komplexa beslutsprocesser.
• Juridiska frågor och äganderätt. Teknikföretag vill behålla kontrollen över sina lösningar, medan vården förespråkar öppenhet för att patientinformation ska kunna delas mellan vårdgivare.
• Resursdelning. Privata aktörer vill inte dela med sig av tekniska lösningar eller patientdata eftersom de konkurrerar på en marknad. Medan offentliga vård-aktörer och forskningsinstitut vill ha transparens för att kunna samarbeta bra.
– Enligt min forskning är de här olika normerna är rotorsakerna till att konflikterna uppstår, och det gäller inte bara sjukvård, säger Daan Kabel.
Hans slutliga rekommendation i avhandlingen är att alla inblandade parter ska sätta sig ner och diskutera ett stundande innovationsprojekt – för att grundligt inventera olika förväntningar på såväl arbetssättet som resultatet.
– Jag tror tyvärr att den typen av förarbete kan anses vara lite för resurskrävande. Dessutom tror jag att många tycker att det är obekvämt att undersöka meningsskillnader. Men om man i ett tidigt skede vågar ha workshops för öka förståelse för de olika aktörernas förutsättningar, minskar man risken för misslyckanden på lång sikt.
Daan Kabels 4 tips för att lyckas med samverkan i tekniska innovationsprojekt:
• Synliggör och sätt ord på normer, värderingar och attityder tidigt i innovationsprocessen. Det handlar om att diskutera förväntningar och antaganden kring både arbetssätt och mål i innovationsprocessen. Genom att tidigt prata om varandras normer, värderingar och attityder kan man undvika konflikter längre fram.
• Analysera både likheter och skillnader kopplade till förväntningar och antaganden mellan aktörerna. Fokusera under processens gång på likheter samt gemensamma normer, värderingar och attityder.
• Bedöm allvarlighetsgraden av konflikterna och skillnaderna i förväntningar och antaganden. Vilka konflikter kan påverka projektet negativt, och vilka kan leda till förbättringar?
• Hitta lösningar utifrån likheter och gemensamma nämnare. Lösningarna bör tillfredsställa så många som möjligt. Fokusera på långsiktighet snarare än kortsiktiga vinster.