Reklam var tidigare ordrik och informationsrik och innehöll rationella argument för varan. Idag exponeras vi för varumärken och produkter med vackra, glada och sexiga människor, eller med kändisar, humor och överraskande inslag. Vi finner mjuka mattor i butikerna, industriellt framställd doft av nystrukna skjortor eller nybakat bröd och behagligt ljus bland butikshyllorna. Denna marknadsföring med olika former av dold påverkan har en sak gemensamt – den syftar till att väcka känslor hos Dig.
Känslor nytt grepp
Det kommersiella bruset är så stort att vi bygger upp en förmåga att filtrera bort reklam. Marknadsföringen har därför funnit en ny väg. Boken syftar till att uppmärksamma denna nya typ av emotions-laddad marknadsföring, som går via emotioner snarare än via vår förmåga att syssla med rationell logik. Emotion är ett tillstånd som dyker upp utan att vi själva väljer det (latinets ”emoveo” betyder ”skaka” eller ”rubba”). Syftet med boken är att blottlägga hur sådan marknadsföring fungerar så att både användare och mottagare blir bättre rustade att handskas med samtida marknadsföring.


