Crowdfunding – gräsrots- eller folkfinansiering på svenska – är ett växande fenomen. För den som är i behov av finansiering för att förverkliga sin affärsidé kan det också vara lockande att säkra kapitalbehovet, utan rigorösa kreditkontroller och utan att vara beroende av en enda, vänligt inställd bankchef.
Knepen som lockar gräsrotsfinansiärerna
Företagande
Vad göra om du har en fantastisk affärsidé, men saknar finansiering? Då kan crowdfunding vara en framkomlig väg. I en färsk avhandling visar Nadia Arshad på knepen för att locka de rätta finansiärerna.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Men vilka är intressenterna som är beredda att satsa pengar i en oprövad idé? Vad får de ut av det?
I en färsk doktorsavhandling visar Nadia Arshad vid Jönköping International Business School att intressenter gärna engagerar sig i crowdfundingkampanjer för att de vill stödja entreprenörerna, särskilt om de kommer från den egna regionen.
Shoppare och välgörare
Samtidigt är det viktigt att inte dra alla intressenter över en kam, menar hon.
– Till exempel finns ”shopparna” som bidrar med medel för att de önskar en ny produkt som inte finns på marknaden ännu. Men sedan finns det andra, som välgörare och mecenater, som donerar medel av mer känslomässiga eller sociala skäl – för att hjälpa och stötta en vän, familjemedlem eller bara en annan entreprenör, förklarar Nadia Arshad.
I sin avhandling har Nadia Arshad studerat crowfundinkampanjer i både USA och Sverige.
– I USA ville intressenterna gärna ge medel till entreprenörer från den egna delstaten eller staden. I Sverige var de mer patriotiska och ville stödja svenska entreprenörer och svensk innovation. Och det var inga små summor de donerade heller. Jag förvånades över hur mycket folk kunde tänka sig att investera för att främja entreprenörskap, säger hon.
Toleranta finansiärer
En intressant iakttagelse var hur toleranta och förstående intressenterna var när det gällde problem i produktutvecklingen under kampanjens gång.
– Som vanliga ”shoppare” är vi stränga; vi vill ha en perfekt produkt och i tid. Finansiärer vid crowdfunding är mer toleranta. De är beredda på förseningar och till och med vissa defekter hos produkten. De ser det här som en del i risken med en crowdfundingkampanj. Det viktiga för dem är att få tydlig och transparent kommunikation under kampanjen och efteråt, förklarar hon.
Pengar inte nog
I sin forskning kartlade Nadia Arshad processen för intressenternas engagemang från start till mål – från det att de blev uppmärksammade på kampanjen, vidare till deras utvärdering, övervägande och slutligen donation av pengar. Men resan slutade inte där.
– Att bara ge pengar är inte nog. För att kampanjen ska bli framgångsrik behöver intressenterna ta tid att rekommendera produkten och entreprenören bakom den, sprida budskapet och motivera andra att engagera sig, säger hon.
Stor okunskap
Men trots att crowdfunding blivit allt mer populärt råder fortfarande väldigt stor okunskap kring begreppet. Det behöver åtgärdas, enligt Nadia Arshad.
– Crowdfunding är en viktig del i den hållbara utvecklingen av vår ekonomi och vi behöver stötta entreprenörers förmåga att arbeta på det här sättet, betonar hon.
Ett syfte med hennes forskning är att hjälpa entreprenörer att överväga vilken typ av finansiärer de vill ha.
– Vill de ha välgörare? Då ska de presentera sin produkt på ett sätt som tilltalar på ett känslomässigt plan. Vill de bara ha kunder? Då ska presentationen handla mindre om känslor och mer om fördelarna med produkten, sammanfattar hon.