Som excellencemodell ska SIQ Managementmodell ge stöd för både inre och yttre effektivitet – det vill säga att organisationer inte bara gör saker på rätt sätt, utan även rätt saker.
Men vad som är rätt sätt och rätt sak varierar från tid till annan. SIQ Managementmodell ger därför stöd för att organisationen ständigt ska kunna utveckla sin anpassningsförmåga och skapa värde för dem som verksamheten är till för.
I fjol publicerade SIQ flera vetenskapliga artiklar om excellencemodeller i den internationella tidskriften Total Quality Management and Business Excellence. Innehållet baserades på ny forskningsbaserad kunskap i kombination med den återkoppling som SIQ fått från användare av modellen.
Fokus på fyra områden
De nya insikterna har därefter trattats ned i ett antal uppdateringar i 2022 års version av managementmodellen. Den nya versionen ger ytterligare stöd inom framförallt fyra områden:
- Presumtiva kunders förväntningar och önskemål och hur ett strategiskt arbete kan tydliggöra detta.
- Proaktivitet och samverkan med partnerverksamheter som viktiga komponenter för att kunna leda och styra mot hållbar framgång.
- Betydelsen av en samsyn kring vad processledning innebär i praktiken med både tillitsstyrda och detaljstyrda processer.
- Medarbetarskapets betydelse för hållbar framgång. Hur kan det stödet utvecklas och vad innebär det för en verksamhet att leda för ett medarbetarskap?
Hållbar framgång
En av de stora utmaningarna i dagens organisationer är att leda och styra mot hållbar framgång, menar Anders Fundin, forskningsledare på SIQ. Det handlar om att kunna balansera alla tre dimensionerna av hållbarhet, det vill säga social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet.

– I en tid med hög förändringshastighet ställer det ökade krav på organisationernas omställnings- och innovationsförmåga. Varje organisation lever i en föränderlig värld och vad som är rätt erbjudande och rätt arbetssätt i dag är inte nödvändigtvis det i morgon. Därför trycker SIQ managementmodell på att hela tiden utveckla anpassningsförmågan för att organisationen alltid ska vara relevant och därmed nå hållbar framgång, säger han.
Fem framgångsfaktorer
Sedan tidigare baseras SIQ Managementmodell på fem framgångsfaktorer som kännetecknar ledande organisationer:
- Skapar värde med kunder och intressenter
- Leder för hållbarhet
- Involverar motiverade medarbetare
- Utvecklar värdeskapande processer
- Förbättrar verksamheten och skapar innovationer
Ledarskap och medarbetarskap
Ledarskapets engagemang brukar framhållas som en viktig framgångsnyckel. Men hur är det med medarbetarskapet?
– Det är en intressant fråga. Både ledarskap och medarbetarskap har stor betydelse för organisationens anpassnings- och utvecklingsförmåga. Just detta är även en av de delar som årets version av SIQ Managementmodell vill sätta ökat fokus på, det vill säga hur medarbetarskapet kan utvecklas och ledas i riktning mot hållbar framgång, säger Anders Fundin.