Kommunicera kris

Åsikter och rykten sprids med ljusets hastighet via sociala medier. Det har fått kriskommunikation att bli ett viktigt redskap. Men det gäller att lära sig kommunicera rätt.

Boken Modern kriskommunikation – Din guide för framgångsrik kommunikation i krissituationer av Jeanette Fors-Andrée baseras på sju års forskning om kriskommuniaktion. Den vänder sig till företagsledare, styrelser och chefer och diskuterar bland annat vilka attityder som kan motverka ett framgångsrikt krisarbete. Och vad den nya arenan, sociala medier, spelar för roll för arbetet.

– För att hänga med i utvecklingen, och fortsätta vara framgångsrika, behöver företag nu implementera ett helt nytt förhållningssätt till hur man agerar, och reagerar, på kriser. Sociala medier har en inverkan på antalet kriser som uppstår, hur snabbt krisen sprids, hur många som involveras och hur företaget eller organisationen agerar, säger Jeanette Fors-Andrée.

Hon menar att det ligger i människans natur att drar sig tillbaka och bli introvert i tider av kris, men att det gäller att bryta just det invanda mönstret. Istället för att vänta med att uttala sig är det viktigt att så snabbt som möjligt använda verktyg för att påverka andras åsikter och attityder.Boken ges ut av Recito.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste