– Det är väldigt sällan vi jobbar med ekonomibegrepp inom kvalitet. Det är väsentligt att som kvalitetsingenjör använda det för att skapa förståelse, kraft och motivation i organisationen. Visualisera så det blir tydligt vilka nyckeltal och processer man behöver arbeta med för att skapa bättre lönsamhet. Och vet man inte den kopplingen är det den första processen att börja arbeta med, säger Mari Hellblom och Eva Hedensjö.
De tipsar även om att inte klumpa ihop kostnader när man pratar kvalitetssatsningar. Är det en intäkt, kostnad eller handlar det om sysselsatt kapital?
– Exempelvis kan en certifiering ses som en kostnad, men det kan även ses som en intäkt då det kan användas i marknadsföring, ge nya affärer, förhindra uteblivna affärer men också bidra till intäkter i form av effektivisering och bättre kvalitet på produkter och tjänster.
Förutsättningar för att lyckas:
- Skippa stuprören. Nya Iso 9001 skapar förutsättningar för det då standarder nu har en gemensam struktur, riskbild och gemensam verksamhetsnytta.
- Tydliggör mandat. Linjefunktion kontra processägare – vem sitter på pengar och vem sitter på personalen. Ledningen behöver hantera detta eftersom olika medarbetare kan sitta på pengar och personal.
- Samarbeta. Gå till grannens kontor och prata om hur ni skapar nytta tillsammans.
publicerad 10 oktober 2016