
– Att så många både ser sin egen kreativitet och värdesätter möjligheten att få använda den är en positiv signal. Däremot verkar det finnas mer att göra när det gäller att bejaka och ta tillvara på kreativiteten på arbetsplatserna, säger Monica Längbo HR-direktör för Manpowergroup Sverige, som står bakom undersökningen bland 5 098 personer.
På frågan om varför det är viktigt med kreativitet på jobbet anger de flesta att kreativitet gör att man känner sig engagerad i jobbet, att det är personligt utvecklande och att jobbet blir mer intressant.
68 procent säger sig kunna vara kreativa i ganska eller mycket stor utsträckning på sitt nuvarande jobb. Men det skiljer sig mellan branscher. Inom forskning och utvecklingsområdet anger nästan fyra av tio att de har kreativa möjligheter i stor utsträckning. Inom ekonomi och finansbranschen är det knappt var tionde. Var fjärde svensk är kreativt frustrerad.
Nytänkande, skapande, fantasi, frihet, påhittighet och utveckling är de ord som flest anger på frågan om vad kreativitet betyder för dig. Var fjärde person anser dessutom att de är lite mer kreativ än sina kollegor, 30 procent rangordnar sig som ungefär lika kreativ och 26 procent att de är betydligt mer kreativa.