Kundrapport: Betala på sitt sätt – annars inget köp

Kundbeteende Enligt rapporten ”Payments in the Nordics” leder frustration vid betalning oftast till ett avbrutet köp. En fjärdedel av kunderna blir också frustrerade över att behöva interagera med en person vid ett köp.

Kundrapport: Betala på sitt sätt – annars inget köp
Enligt Emma Lindgren på Svea Bank är det dags för butiker att möta krävande kunders behov.

”Payments in the Nordics” är den andra delen ur en serie framtagen av Svea Bank. Rapporten baseras på enkäter som besvarats av 4 000 svenskar, finländare, norrmän och danskar under oktober 2022. Resultatet visar bland annat att frustration vid betalning oftast leder till ett avbrutet köp. 64 procent av de svarande har någon gång avbrutit ett köp om det inte var möjligt att betala på deras föredragna sätt. Rapporten visar också att kunder upplever mer frustration vid online-köp jämfört med köp i en fysisk butik.

En fjärdedel: Nej till interaktion

Rapporten visar också att 26 procent tycker det är frustrerande att behöva interagera med någon vid ett köp.

Enligt Emma Lindgren, expert på digital konsumtion vid Svea Bank, är den siffran anmärkningsvärd.

– Det var högre än vi trodde att den skulle vara, säger hon.

Kort sagt uppskattas fortfarande den fysiska butiken, även om vissa inte vill behöva prata med någon när de handlar.

– Vi såg att flera vande sig vid det digitala under pandemin, och även vid att inte behöva kommunicera hela tiden.

Enligt Emma Lindgren finns det en diskrepans mellan hur betalningslandskapet ser ut i dag och hur kunder vill betala. Därför behövs fler sätt att kunna betala på. Främst förespråkar Svea Bank möjligheten till självskanning.

Vad är det som talar för att fler efterfrågar självskanningskassor?

– Att en fjärdedel blir frustrerade över att behöva interagera med en person vid ett köp är högt. Och om man tittar på butikslandskapet är det mestadels bara livsmedelsbutiker och ett antal restauranger som hakat på det här med självskanningskassor. Världen går inte den här fjärdedelen till mötes.

Vad är det som talar för att de ens vill gå i en butik?

– Människor tycker om att gå i butiker. Det såg vi under julhandeln 2022. Exakt hur det kommer att se ut efter pandemin är svårt att se på grund av lågkonjunkturen, men vi ser att många uppskattar den fysiska butiken. Man behöver dock bedriva försäljning både online och fysiskt för att verksamheten ska gå bra.

”Möjlighet till förändring”

Under pandemin slutade folk gå i butik på grund av smittorisk, och vände sig till näthandel när det kom till exempelvis kläder. Emma Lindgren ser fler betalningsmöjligheter i butik som en chans att locka kunder tillbaka.

– Det här är en möjlighet till förändring, ett sätt att få fler att uppskatta det fysiska mer, säger Emma Lindgren.

Läs rapporten här.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.